5 Permainan Yang Membuat Anda Mahir dalam Strategik


Pada hakikatnya, permainan ini memang merupakan hiburan alternatif bagi para pemain. Namun, ada beberapa permainan yang menjadikan anda pandai belajar strategi.

Untuk memenangi beberapa permainan, anda memerlukan kemahiran kognitif dan pembuatan strategi yang hebat. Seperti lima permainan yang akan dibincangkan kali ini, ia tidak hanya menghadirkan hiburan, tetapi juga kesungguhan untuk bersaing secara kompetitif.


1. FIFA 21


Permainan bola sepak ini sangat memerlukan strategi seperti di dunia nyata. Anda tidak hanya menggiring bola dan memasukkan bola ke gawang, dalam prosesnya Anda juga harus mengatur strategi dengan hati-hati. Dari menetapkan kedudukan pemain, formasi yang paling tepat untuk melawan musuh, hingga strategi makan sehingga bola dapat diteruskan secara langsung ke gawang.


Semua perkara ini harus anda fikirkan dengan teliti pada awalnya. Ia seperti Eggsy berkata. Bagi mereka yang tidak tahu, Eggsy adalah penahan pasukan RRQ untuk bahagian FIFA dan telah menjaringkan banyak gelaran. Dari temu bual eksklusif, Eggsy mengatakan bahawa ketika dia bertanding di PlayStation League Asia 2018, dia benar-benar harus memikirkan untuk menjadi juara.


2. Magic Chess

Sub-permainan dalam Mobile Legends ini juga merupakan permainan yang dapat mengasah kemahiran anda dalam menyusun strategi. Anda lihat, Magic Chess memerlukan pemain untuk menyesuaikan barisan wira mengikut sinergi yang mereka ada. Di samping itu, kedudukan setiap pahlawan juga mesti dipertimbangkan untuk memenangi pertandingan.


Magic Chess juga membuat anda harus fokus memerhatikan musuh. Melihat sinergi apa yang mereka gunakan, maka wira mana yang akan menjadi ancaman kepada anda. Dari semua perkara ini, anda boleh mempraktikkan langkah-langkah yang pasti untuk mengatur strategi.


3. DotA 2


Pertandingan lima lawan lima dari Valve ini tidak mempersoalkan betapa sukarnya menang. Selain mempunyai kemahiran yang tinggi, anda juga harus mempunyai strategi yang matang sejak memilih wira. Anda lihat, dalam permainan MOBA, penyusunan merupakan langkah pertama menuju kemenangan. strategi untuk memilih lima wira ini akan menjadi perkara yang paling penting.


Dalam permainan, anda juga harus mengatur strategi tentang permainan yang akan dimainkan. Ketika pasukan bertarung, perlu ada persiapan untuk siapa pemula serangan, siapa yang menjaga rakan sepasukan yang lain. Kekompakan pasukan tentunya diperlukan semasa bermain DotA 2.


4. Clash of Clans


Mengenai tetapan strategi, Clash of Clans adalah permainan mudah alih yang paling berguna. Di sini anda perlu mengetahui kekuatan kubu dan pasukan yang anda ada. Bukan hanya itu, untuk mencapai pusat pangkalan musuh, anda juga perlu mengatur jalan masing-masing pasukan. Anda lihat, jika semuanya ditempatkan di satu lokasi tiba-tiba boleh leper kerana senjata yang dimiliki pihak lawan.


Dalam permainan ini, anda juga perlu mengatur pasukan mana yang ingin anda berperang. Kaedah yang paling berkesan dan pantas untuk menjatuhkan lawan. Selain itu, semua pasukan mempunyai proses latihan yang panjang, anda juga perlu mengira strategi kapan harus mulai membuat pasukan sehingga ketika tiba waktunya perang, mereka semua siap untuk dikerahkan.



5. Yu-Gi-Oh!


Pasti generasi 90-an sudah biasa dengan permainan lama ini. Anda juga faham betul betapa sukarnya menyusun kad yang sesuai untuk memenangi perlawanan dengan mudah. Malangnya, kami tidak dapat mengetahui setumpuk kad yang dibawa oleh musuh. Oleh itu, sebelum pertempuran berlaku, anda harus betul-betul menguruskan semua keperluan anda dalam pertandingan.


Anda harus memikirkan kelas kad, mana yang terbaik untuk bertahan dan kad mana yang paling berkesan untuk menjadi lawan watak utama musuh. Semasa perlawanan, anda terpaksa memutar otak anda untuk mengeluarkan kad sehingga anda tidak mengambil langkah yang salah.


Ketika datang ke permainan yang membuat anda pandai mengatur strategi, lima tajuk di atas sangat berkesan. Anda lihat, dalam proses bermain, anda diminta memberi tumpuan untuk menyiapkan semuanya sebelum bertanding. Walaupun memasuki arena, para pemain tidak dapat lari dari pemerhatian mereka kerana mereka harus menentukan strategi dengan cepat agar dapat menang.