7 Ramalan Berani Bill Gates Mengenai Masa Depan Manusia

 


Suka membaca dan bekerja di badan amal untuk kemanusiaan, Bill Gates sangat mengambil berat tentang apa yang mungkin berlaku pada masa akan datang. Sebilangan ramalannya memberangsangkan, tetapi ada juga yang suram.

Berikut adalah contoh ramalan Bill Gates, yang sebagian dalam bentuk ancaman masa depan:


1. Ancaman Keganasan Bio

Menurut Bill Gates, potensi bencana yang berkaitan dengan serangan menggunakan senjata biologi oleh pihak-pihak tertentu , jadi ia mesti diperhatikan.


Seseorang yang ingin menyebabkan kerosakan boleh mencipta virus dan itu bermaksud, peluang untuk menuju ke arah ini lebih besar daripada wabak yang disebabkan oleh alam seperti hari ini,


Pada tahun 2017, dia menyebut bahawa senjata biologi seperti selesema atau cacar dapat disalahgunakan oleh pengganas. Kemungkinan paling mematikan adalah pembunuhan puluhan juta orang. Itulah sebabnya dia secara agresif mengembangkan teknologi vaksin sebagai langkah berjaga-jaga.



2. Bahaya Perubahan Iklim


Setiap tahun akan ada jumlah kematian yang lebih besar daripada pandemi akibat perubahan iklim,. Kesan perubahan iklim semakin terasa dari hari ke hari, dari pencairan ais yang lebih cepat, banjir, kebakaran hutan dan sebagainya.


Akhir tahun lalu, dia mengatakan bahawa jika upaya mengatasi perubahan iklim tidak segera dipercepat, akan sukar bagi manusia untuk menghindari bencana iklim. Mencari inovasi dalam cara menjana elektrik, mengeluarkan produk dan menghantar barang ke seluruh dunia dengan cara sifar-karbon adalah sama pentingnya dengan menguji dan mencari vaksin untuk COVID-19.


Menjelang tahun 2060, perubahan iklim boleh menyebabkan kematian seperti COVID-19, dan pada tahun 2100 dapat menjadi lima kali lebih kematian.


3. Monopoli Robot 


Dalam kira-kira 20 tahun, Bill Gates telah membuat ramalan bahawa kilang dan kemudahan gudang di seluruh dunia berpotensi digantikan oleh robot atau automasi. Jadi banyak tenaga kerja manusia akan diganti, jumlahnya boleh menjadi ribuan bahkan berjuta-juta.


Perubahan aktiviti tertentu akan berlaku sekaligus. Baru-baru ini, semakin banyak robot yang menggantikan manusia dalam pelbagai industri. Menurutnya, ketika robot menggantikan manusia, mereka mesti dilayan sama seperti pekerja manusia, iaitu dikenakan cukai.


Pada masa ini, katakan pekerja manusia dibayar USD 50 ribu di sebuah kilang. Upah dikenakan cukai dan anda mendapat pendapatan yang ditahan dari cukai, cukai jaminan sosial dan cukai lain. Sekiranya robot melakukan perkara yang sama, saya rasa robot juga harus dikenakan cukai. sama, "kata Bill Gates.


4. Pandemik Korona Bisa Berakhir pada Akhir 2021


Bill Gates percaya bahawa pandemik Corona dapat dikendalikan pada akhir 2021. Sebab kepercayaannya bahawa pandemik Corona akan selesai pada akhir 2021 adalah kerana vaksin yang cukup berkesan dapat dihasilkan secara besar-besaran.


Kemudian banyak penduduk dunia telah menerima imunisasi. Saat ini, beberapa negara, terutama negara maju, telah memulai proses vaksinasi penduduknya.


Untuk memperlambat wabak Corona dan akhirnya menghentikannya, Gates mengatakan tidak perlu melakukan imunisasi kepada semua orang. Di Amerika , dia memberikan contoh, jika 30 hingga 60% penduduk diberi vaksin Corona, peratusan itu akan mencukupi.


5. Tidak akan ada negara miskin pada tahun 2035.


Dalam surat tahunannya pada tahun 2014, Bill Gates dengan tegas menyatakan bahawa dengan bantuan berterusan, tidak akan ada lagi negara-negara miskin di dunia pada tahun 2035. Yayasannya sendiri dikatakan aktif dalam membantu negara-negara ini untuk mengubah nasib mereka.


Pada waktu itu, Gates memetik ketentuan Bank Dunia mengenai kemiskinan, di mana sekurang-kurangnya ada warga di 35 negara yang memenuhi kriteria kemiskinan. Tetapi secara beransur-ansur, mereka akan dapat meningkatkan pendapatan mereka


"Hampir semua negara akan menjadi negara yang sekarang kita sebut sebagai pendapatan sederhana rendah atau lebih tinggi. Negara akan belajar dari negara jirannya yang paling produktif dan akan mendapat manfaat daripada inovasi baru seperti vaksin, benih yang lebih baik dan revolusi digital," kata Bill Gates.


6. Penemuan Tenaga Bersih yang dijumpai pada tahun 2030


Pada tahun 2016, pengasas Microsoft menyatakan harapan bahawa tenaga yang bersih dan boleh diperbaharui seperti tenaga angin atau solar akan memberi kuasa kepada kebanyakan negara di dunia dalam masa 15 tahun.


"Cabarannya memang besar, lebih besar daripada yang dibayangkan orang," katanya ketika itu. Masih ada beberapa negara yang kekurangan air atau elektrik. Tetapi dia yakin keadaan akan berubah perlahan.


"Sekiranya dunia dapat mencari sumber tenaga yang bersih dan murah, ia akan berbuat lebih banyak untuk mengatasi perubahan iklim. Ini akan mengubah kehidupan berjuta-juta keluarga termiskin," kata Bill Gates.


7. Perbankan Mudah Alih akan Mengubah Kehidupan


Di negara-negara seperti Afrika, sukar bagi orang untuk melakukan pembayaran. Ini kerana infrastruktur bank yang buruk. Walau bagaimanapun, perkembangan bank digital akan memudahkan mereka.


"Menjelang 2030, 2 miliar orang yang tidak memiliki bank akan menjimatkan wang dan membuat pembayaran di telefon bimbit mereka," tulisnya pada tahun 2015.


"Dan lebih jauh lagi, penyedia perkhidmatan wang mudah alih akan menawarkan perkhidmatan kewangan yang komprehensif, dari menabung simpanan, kredit, hingga insurans," tambahnya.