Adakah ini cermin mata AR canggih Samsung?

 


Samsung nampaknya sedang mengembangkan kacamata augmented reality (AR), mengikuti Apple, Microsoft, dan Facebook. Reka bentuk cermin mata yang canggih juga telah dibocorkan.

Kebocoran ini berasal dari tipter WalkingCat yang sebelumnya memberikan kebocoran mengenai peranti Samsung dan Microsoft. Baru-baru ini WalkingCat memuat naik dua video yang menunjukkan kemunculan dua cermin mata AR buatan Samsung.


Video pertama menunjukkan produk yang dipanggil 'Samsung Glasses Lite'. Bentuknya mirip dengan cermin mata hitam biasa tetapi dengan dimensi yang lebih tebal.


Cermin mata ini terbukti dapat melakukan banyak hal, mulai dari memproyeksikan layar maya raksasa hingga bermain permainan dan menonton filem, menghadirkan monitor komputer maya, dan membuat panggilan video.


Selain itu, video ini juga menunjukkan bagaimana 'Integrated Control' berfungsi di mana Galaxy Watch digunakan untuk beralih dari mod permainan bermain ke mod video dengan lancar.


Pada akhir video, kacamata AR ini yang dibuat oleh Samsung segera mengaktifkan 'Mode Sunglasses' untuk menyembunyikan paparan AR dan mengaburkan paparan. Apabila dipakai di luar rumah, cermin mata ini dapat digunakan untuk mengawal drone, lengkap dengan telemetri.


Sementara itu, video kedua menunjukkan visi Samsung 'Next Wearable Computing'. Video ini menunjukkan konsep kacamata AR yang kelihatan seperti fiksyen sains.


Konsep ini membolehkan pengguna melihat objek digital dalam bentuk 3D di dunia nyata, sama seperti pemasaran kacamata HoloLens AR Microsoft. Selain itu objek ini juga dapat diperbesar dan dikurangkan dengan mudah, dengan bidang pandangan yang tidak terhad.


Tetapi teknologi yang ada hari ini belum mungkin untuk mencipta produk seperti ini. Kombinasi laser, projektor dan mikro cermin semasa hanya menyediakan pandangan kecil dengan cermin mata AR seperti ini.


Sekiranya anda melihat rekod prestasi WalkingCat yang cukup tepat, nampaknya video ini memang asli dari Samsung. Tetapi yang masih belum diketahui adalah sama ada produk ini masih dalam bentuk konsep atau siap dilancarkan.

Adakah ini cermin mata AR canggih Samsung? Adakah ini cermin mata AR canggih Samsung? Reviewed by thecekodok on 5:36:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.