Tolak Peraturan Baru, Pengguna WhatsApp Tidak Dapat Menghantar Mesej


Peraturan privasi baru WhatsApp ditolak sejak awal Februari, berkuat kuasa pada 15 Mei kerana penolakan suara yang meluas. Sekiranya sebelum ini pengguna WhatsApp yang menolak peraturan baru dikatakan tidak lagi dapat menggunakan aplikasi tersebut, peruntukan baru itu lebih ringan tetapi masih sukar.

Berdasarkan e-mel yang dihantar oleh WhatsApp kepada rakan kongsi, TechCrunch melaporkan bahawa WhatsApp akan perlahan-lahan meminta pengguna untuk menerima peraturan baru pada 15 Mei sehingga mereka dapat menggunakan WhatsApp untuk fungsi penuhnya.


Apa yang berlaku sekiranya pengguna menolak? "Untuk jangka pendek, pengguna ini akan dapat menerima panggilan dan pemberitahuan, tetapi tidak dapat membaca atau mengirim pesan dari aplikasi itu," kata WhatsApp.


WhatsApp dalam pengesahannya telah mengesahkan rancangan itu. Fungsi menerima panggilan dan pemberitahuan akan dibatasi hanya dalam beberapa minggu.


Sebabnya adalah bahawa dalam tempoh rahmat itu, WhatsApp akan menandakan pengguna yang belum bersetuju dengan peraturan baru sebagai akaun tidak aktif. Akaun tidak aktif akan dipadamkan secara automatik selepas 120 hari.


Oleh itu, masih ada dua pilihan untuk pengguna, terima peraturan privasi baru atau pindah ke aplikasi lain. Memang, ia diberi lebih banyak kelonggaran daripada sebelumnya, tetapi jika pengguna menolak dasar baru, mereka tidak lagi dapat menggunakan WhatsApp.


WhatsApp sendiri terus berusaha agar peraturan baru disosialisasikan dengan baik dan tidak disalahpahami oleh pengguna. Khususnya, peraturan baru ini menjadikan mesej kurang selamat kerana komunikasi tetap dienkripsi dan hanya dapat dibaca oleh pengirim dan penerima.


WhatsApp menyedari salah komunikasi yang berlaku sehingga timbul tafsiran yang salah mengenai kandungan dasar privasi baru WhatsApp.


"Cara kami berkomunikasi pada bulan Januari (melalui status WhatsApp) menimbulkan kekeliruan dan orang memberi perhatian lebih. Itulah sebabnya kami selalu mencuba menghantar maklumat dengan cara yang berbeza. Kami mempunyai sesuatu untuk diberitahu kepada orang dan memberi mereka lebih banyak masa untuk mengetahui lebih banyak. dalam, "kata Sravanthi.