WhatsApp 'Ancaman' Tidak Boleh Menghantar Mesej, kekal Atau Tinggalkan?

 


Peraturan privasi baru WhatsApp yang mencetuskan kontroversi telah ditunda, tetapi pasti akan dilaksanakan pada 15 Mei. Tidak ada perubahan besar, pengguna masih harus menerima peraturan ini jika mereka masih ingin menggunakan WhatsApp seperti sebelumnya. Adakah WhatsApp akan ditinggalkan untuknya?

Memang, jika sebelumnya pengguna WhatsApp yang menolak peraturan baru itu dikatakan tidak lagi dapat menggunakan aplikasi tersebut, peruntukan baru itu lebih ringan tetapi masih sukar.


"Untuk jangka pendek, pengguna ini akan dapat menerima panggilan dan pemberitahuan, tetapi tidak dapat membaca atau mengirim pesan dari aplikasi itu," kata WhatsApp.


Masalahnya adalah, fungsi penerimaan panggilan dan pemberitahuan hanya akan terbatas pada beberapa minggu. Selama tempoh rahmat itu, WhatsApp akan menandakan pengguna yang belum menyetujui peraturan baru sebagai akaun tidak aktif. Akaun tidak aktif akan dipadamkan secara automatik selepas 120 hari.


Oleh itu, masih ada dua pilihan untuk pengguna, terima peraturan privasi baru atau pindah ke aplikasi lain. Memang, ia diberi lebih banyak kelonggaran daripada sebelumnya, tetapi jika pengguna menolak dasar baru, mereka tidak lagi dapat menggunakan WhatsApp.


WhatsApp terus berusaha untuk memastikan bahawa peraturan baru disosialisasikan dengan baik dan tidak disalahpahami, terutamanya bahawa peraturan baru ini tidak menjadikan mesej kurang selamat kerana komunikasi tetap disulitkan dan hanya dapat dibaca oleh pengirim dan penerima.


Kontroversi mengenai peraturan baru itu mungkin akan panik kerana berjuta-juta pengguna tiba-tiba memasang aplikasi bersaing, terutama Telegram dan Signal. Namun, hingga kini, belum ada tanda-tanda bahawa WhatsApp benar-benar goyah.


"Seberapa besar kesannya untuk Facebook? Sangat kecil. Orang menghabiskan banyak masa di WhatsApp seperti sebelum peraturan baru diumumkan," menurut firma analisis Apptopia pada awal Februari.


Perkara ini juga pernah berlaku sebelumnya. Facebook dan anak syarikatnya, sama ada WhatsApp, Instagram atau Messenger kadang-kadang mengumumkan peraturan baru. Pengguna kemudian marah, tetapi hanya sebentar dan kembali menggunakan perkhidmatan mereka.


Memang, penerapan Signal dan Telegram telah meroket, bahkan menjatuhkan kedudukan WhatsApp di beberapa negara mengenai jumlah muat turun baru. Tetapi itu tidak bermaksud bahawa pada masa yang sama, mereka juga menghapus WhatsApp.


"Walaupun semakin banyak orang memuat turun perkhidmatan pesaing, ada sedikit bukti bahawa mereka menggunakan WhatsApp kurang sebagai akibatnya. Pangkalan pengguna begitu besar sehingga orang harus tetap berada di platform jika mereka ingin terus menghubungi kenalan tertentu, "kata Bloomberg lagi.


Walau bagaimanapun, ramalan ini tidak semestinya betul. Kami akan melihat bagaimana WhatsApp akan berlaku setelah peraturan privasi baru dilaksanakan.

WhatsApp 'Ancaman' Tidak Boleh Menghantar Mesej, kekal Atau Tinggalkan? WhatsApp 'Ancaman' Tidak Boleh Menghantar Mesej, kekal Atau Tinggalkan? Reviewed by thecekodok on 5:40:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.