Ajaibnya, Pesawat Komersial Boleh Terbang Sendiri Nanti

 


Hari-hari ini, kereta pintar yang boleh memandu sendiri adalah perkara biasa. Tetapi tidak lama lagi kita dapat menaiki pesawat komersial yang boleh terbang sendiri tanpa juruterbang.

Pada masa ini, beberapa syarikat penerbangan berjaya melakukan ujian penerbangan untuk pesawat autonomi. Seperti Boeing, yang pada tahun 2019 melakukan penerbangan ujian pertama untuk pesawat autonomi elektrik penumpangnya.


Projek ini dikembangkan oleh anak syarikat Boeing bernama Aurora Flight Sciences. Pada penerbangan uji coba pertama, pesawat ini dapat terbang secara menegak, kemudian melayang selama beberapa saat dan mendarat lagi di Manassas, Virginia, Amerika Syarikat.



Boeing merancang untuk melakukan percubaan lebih lanjut di masa depan. Beberapa aspek yang akan diuji dalam penerbangan berikutnya terbang secara mendatar, alias menggunakan sayap, dan peralihan antara penerbangan menegak dan masa depan.


Pesawat elektrik buatan Boeing ini dirancang untuk terbang secara automatik dari lepas landas hingga mendarat. Pesawat itu sendiri cukup kecil, dengan panjang 9,14 meter dan lebar 8,53 meter, seperti dikutip dari The Verge, Sabtu (27/2/2021).


Jarak maksimum yang dapat dilalui oleh pesawat ini ialah 80 km. Oleh kerana itu, Boeing melihat pesawat ini lebih sebagai 'teksi terbang' yang dapat mengangkut penumpang dari satu bangunan ke bangunan lain, bukan sebagai pesawat komersial jarak jauh.


Rangka pesawat dirancang untuk disatukan dengan sistem pendorong dan sayap, yang diklaim menjadikan proses melayang dan terbang secara mendatar (lepas landas menegak dan mendarat / VTOL) lebih efisien.


Airbus, yang kini merupakan pesaing terbesar Boeing, juga mempunyai projek pesawat autonomi. Selama bertahun-tahun, syarikat Perancis telah mengembangkan projek Autonomous Taxi, Take-off and Landing (ATTOL) yang menggunakan kecerdasan buatan untuk menerbangkan pesawat.


Sistem ATTOL bergantung pada banyak teknologi seperti pembelajaran mesin, kamera, radar dan LiDAR sehingga pesawat dapat mengenali situasi di sekitarnya, seperti dikutip dari New Atlas.

Ajaibnya, Pesawat Komersial Boleh Terbang Sendiri Nanti Ajaibnya, Pesawat Komersial Boleh Terbang Sendiri Nanti Reviewed by thecekodok on 6:10:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.