Terowong Masa Depan Anti-kesesakan lalu Lintas dari Elon Musk


 Lima tahun yang lalu, Elon Musk mengaku kecewa dengan lalu lintas di Los Angeles. Sehingga suatu hari dia menulis tweet idea bahawa banyak orang menganggap idea gila.

Kerana bos Tesla dan SpaceX merancang untuk membuat terowong ajaib anti-kesesakan. Ramai yang meragui, malah menuduh bahawa tweet itu hanya gurauan.


Tetapi Musk bukan nama jika dia tidak melakukan perkara di luar kotak. Dua tahun dari tweetnya atau Disember 2018 tepat, Musk mengumumkan projek terowong ajaib yang anti-kesesakan.


Dia tidak hanya mengumumkan Syarikat Membosankan, syarikat barunya yang akan mengerjakan projek ini. Lelaki berusia 49 tahun ini mempamerkan prototaip untuk menunjukkan kehebatan idea gila.


Walaupun ketika sidang media diadakan, Musk sendiri tiba di tempat itu melalui terowong prototaip. Dia masuk ke dalam kereta Tesla yang diubah suai dan tiba-tiba memuji dia.


Terowong yang berada di bawah markas Tesla di kawasan Hawthorne, California, AS, dibuat sepanjang 1.6 kilometer. Pembinaannya berharga USD 10 juta.


Jadi bagaimana ia berfungsi? Kereta akan diturunkan ke terowong dengan menggunakan lif dan kemudian dipasang di trek. Kereta boleh bergerak dengan kelajuan tinggi secara automatik berkat kuasa elektrik dan tayar khas.


"Mudah, terowong ini dapat mengubah kereta biasa menjadi kenderaan pasif yang stabil dengan menambahkan roda dengan penstabilan sehingga dapat melalui terowong sempit," kata Musk.


"Anda boleh berjalan tanpa henti sejauh 240 kilometer sejam dan hanya melambatkan ketika anda ingin keluar, kemudian secara automatik dipindahkan ke terowong lain," jelasnya.


Musk memastikan bahawa bukan sahaja buatan Tesla, kereta elektrik dari jenama lain juga boleh masuk ke dalamnya. Hanya perlu terlebih dahulu melakukan pengubahsuaian untuk dilekatkan pada rel di terowong.


Kos pengubahsuaian hanya berkisar antara USD 200 hingga USD 300 Pengubahsuaian ini adalah pemasangan sejenis tayar kecil tambahan yang terkunci di roda depan kereta. Ini berguna untuk membuat tingkat kereta dan tidak merempuh ke samping ketika dipasang di rel.

Previous Post Next Post

Contact Form