Apa itu Clubhouse, asal usulnya, bagaimana ia berfungsi dan bagaimana untuk menyertai


 Media sosial baru Clubhouse menjadi viral dan semua orang ingin tahu. Apa itu Clubhouse, asal usulnya, bagaimana ia berfungsi dan bergabung, inilah yang perlu anda ketahui.

Clubhouse segera menjadi viral dan menjadi perbualan di seluruh dunia. Banyak selebriti dan penyokong telah menyertai media sosial baru ini. Selain itu, bos Tesla Elon Musk juga mengikutinya dan mempromosikannya.


Semakin ramai yang berminat. Berikut adalah apa yang anda perlu tahu mengenai Clubhouse:



1. Apa itu Clubhouse

Clubhouse adalah aplikasi media sosial berasaskan sembang audio. Pengguna boleh berbual, berbincang dengan orang lain mengenai pelbagai topik. Bayangkan ini seperti podcast tetapi secara langsung, lebih interaktif kerana boleh bercakap dan eksklusif.


Bilik sembang atau perbualan ini seperti panggilan persidangan. Ada yang bercakap, ada yang mendengar. Sembang sudah selesai, ruang sembang ditutup.


2. Asal Clubhouse

Dari Business Today, Clubhouse dicipta oleh pengusaha Silicon Valley, Paul Davison dan bekas pekerja Google, Rohan Seth. Menurut PC Mag, aplikasi ini dilancarkan pada bulan Mac 2020, ketika pandemi COVID-19 mula melanda Amerika.


Syarikat di belakang Clubhouse adalah Alpha Exploration Co. Mereka mendapat pelaburan USD 12 juta dari Andreessen Horowitz pada Mei 2020, ketika hanya ada 1.500 pengguna. Clubhouse akan menjadi terkenal di seluruh dunia pada tahun 2021 berkat promosi oleh Elon Musk.


Sehingga 1 Februari 2021, Clubhouse mempunyai 2 juta pengguna. Penilaian terkini Clubhouse sekitar USD 1 bilion dan dianggap sebagai Unicorn.


3. Bagaimana Clubhouse berfungsi

Aplikasi Clubhouse menyediakan tempat maya di mana orang boleh berbual, mendengar dan menyertai sembang dengan komuniti pengguna Clubhouse yang lain. Sebaik sahaja anda membuka aplikasi Clubhouse terdapat beberapa ruang sembang mengenai pelbagai topik dan semua orang ada di sana.


Orang boleh menyertai sembang yang ada atau membuat perbincangan mereka sendiri. Setiap ruang sembang mempunyai moderator, penutur dan pendengar. Moderator mengawal siapa yang bercakap, pendengar dapat mengangkat tangan untuk bercakap.


4. Cara menyertai Clubhouse

Uniknya, Clubhouse menawarkan eksklusiviti, sekurang-kurangnya buat masa ini. Anda hanya boleh bergabung apabila dijemput oleh pengguna lain. Sekiranya dijemput, pautan akan dihantar ke SMS yang diarahkan ke halaman pendaftaran untuk aplikasi Clubhouse. Pengguna Clubhouse mempunyai sedikit jemputan untuk orang lain. Semua orang boleh memuat turun, tetapi mereka tidak dapat bergabung kecuali rakan menjemput kami atau membiarkan kami masuk.


Akibatnya, undangan untuk bergabung dengan Clubhouse juga diperdagangkan dalam e-commerce, misalnya di China, seperti yang dilaporkan oleh The Guardian. Ini telah menjadi masalah dengan sendirinya, kerana sebenarnya bergabung dengan Clubhouse adalah percuma.


Perkara lain ialah, Clubhouse hanya tersedia untuk pengguna iPhone. Alias, aplikasi ini hanya untuk iOS, bukan Android. Sejauh ini, memperluas Clubhouse kepada pengguna Android baru hanyalah rancangan. Bersabarlah ...

Previous Post Next Post

Contact Form