Baris Aplikasi Dating Digital yang Digunakan Semasa Pandemik

 


Janji temu digital dianggap sangat sesuai semasa pandemik COVID-19. Situasi ini memaksa perubahan dalam tingkah laku pengguna aplikasi kencan di seluruh dunia, sehingga kadar penggunaan aplikasi dating telah meningkat selama pandemik COVID-19.


Selama tempoh menjarakkan sosial, pelbagai aplikasi dating juga bersaing untuk menawarkan promo, dari membuka hotline tip hingga membolehkan pengguna mempercayai.


Walaupun namanya sebagai aplikasi temu janji, perkhidmatan ini tidak hanya digunakan untuk mencari rakan kelanalan. Bagi anda yang ingin berteman baru juga boleh menggunakan aplikasi ini.


1. Tinder

Tinder biasanya yang pertama disebut ketika orang bercakap mengenai aplikasi temu janji. Aplikasi ini menawarkan ciri terpilih 'Swipe Right' untuk suka dan 'Swipe Left' jika anda tidak menyukainya, yang boleh digunakan untuk membuat pilihan pasangan anda sendiri.


Sekiranya 'Match' atau seseorang juga menyukai (Swipe Right), maka kedua-duanya secara automatik dapat menggunakan fitur chat atau perbualan untuk mula berkenalan antara satu sama lain.


Selain Swipe, pengguna juga dapat mengandalkan fitur Super Like, yang memungkinkan penerima untuk menerima pemberitahuan khas mengenai akaun mereka. Jadi dengan ciri ini, biasanya profil pengguna akan muncul di paparan akaun penerima dengan pemberitahuan 'Super Like' yang dapat dibalas dengan segera.


Tinder sendiri menawarkan beberapa pakej untuk dipilih, iaitu Tinder Plus dan Tinder Gold. Kedua-duanya adalah perkhidmatan langganan yang menawarkan ciri premium.



2. OkCupid

Dalam aplikasi ini, profil pengguna dibuat lebih mendalam daripada kebanyakan laman web temu janji yang lain. Kekuatan OkCupid adalah bahawa ia dapat mencari calon pasangan berdasarkan lokasi, jarak atau spesifikasi tertentu, seperti hobi, makanan kegemaran, hingga filem kegemaran.


Sekiranya anda menjawab banyak soalan dengan susah payah, mereka akan menunjukkan nisbah peratusan Pertandingan / Musuh yang berpatutan di profil anda untuk membantu anda mengukur perlawanan anda dengan potensi yang anda miliki.


Kemas kini yang dikeluarkan tahun lalu menjadikan OkCupid kini lebih mirip Tinder, lebih memfokuskan pada meleret dan menghilangkan fungsi menghantar mesej kepada pengguna lain tanpa sepadan dengan mereka terlebih dahulu. Namun, OkCupid mempunyai alasan yang kuat untuk melakukannya kerana perubahan ini didakwa dapat membantu mengurangkan jumlah mesej yang menyinggung yang diterima pengguna.


3. Bumble

Pada pandangan pertama, aplikasi temu janji ini serupa dengan Tinder. Tetapi pada pemeriksaan lebih dekat, terdapat fungsi yang sedikit berbeza. Bumble dikenali sebagai aplikasi temu janji yang mesra untuk kanak-kanak perempuan kerana meletakkannya di tempat pertama.


Sekiranya terdapat gadis dan lelaki yang sepadan, maka gadis itu harus menghantar mesej kepada budak lelaki itu terlebih dahulu. Pengguna diberi masa 24 jam untuk membalas mesej. Sekiranya tidak ada jawapan, perlawanan akan dihapus secara automatik.


4. Hinge

Sekali lagi, ini juga dikatakan serupa dengan Tinder. Hinge mengambil data dari rakan Facebook untuk membuat sambungan baru. Setelah mendaftar dengan mengintegrasikannya ke dalam akaun Facebook anda dan mengisi data peribadi anda, anda harus menjawab beberapa soalan asas dengan meleret ke kanan dan ke kiri. Sama seperti Tinder, anda harus sepadan untuk menghantar mesej kepada orang yang anda suka.


5. Match

Perlawanan sebenarnya lebih awal dari Tinder. Aplikasi temu janji ini membolehkan pengguna menghantar mata rambang (winks) sebagai tanda minat profil orang lain. Nanti aplikasi ini akan memaparkan sejumlah perlawanan yang sesuai dengan kriteria kami.


Anda perlu membelanjakan sekitar 300 ribu sebulan untuk melanggan versi premium. Kelebihan melanggan versi Match yang berbayar adalah anda dapat melihat siapa yang mengintip profil anda dan mendapatkan lebih banyak senarai padanan.



6. Tantan

Aplikasi temu janji ini cukup popular di Indonesia. Mirip dengan Tinder, apabila sesuai, anda boleh berbual dengan orang itu. Sebagai tambahan, Tantan mempunyai ciri Break the Ice yang akan memberikan 10 soalan kepada pengguna dan rakan kongsi. Tujuannya, supaya anda dapat mengenali satu sama lain melalui soalan-soalan ini.



7. Coffee Meets Bagel

Coffee Meets Bagel menghendaki pengguna mendaftar dengan akaun Facebook yang ada. Setelah berjaya mendaftar, anda dapat membersihkan profil akaun anda sendiri. Apabila semuanya sudah siap, umpan akan memaparkan pelbagai 'bagel', istilah untuk pengguna yang berpotensi untuk memadankan anda. Pengguna akan diberi masa 24 jam untuk memilih orang yang mereka suka.


Aplikasi ini menyediakan ciri pilihan yang diinginkan, seperti bangsa atau agama. Ciri ini sangat berguna sekiranya pengguna sangat prihatin terhadap dua faktor ini. Tetapi jangka masa terhad untuk berbual dalam aplikasi ini dapat menjadi penghalang untuk komunikasi lebih jauh dengan pengguna lain.



8. Happn

Dalam aplikasi temu janji ini, mereka yang masih bujang akan melihat profil anda dan dapat memberi suka. Menariknya, Happn sebenarnya berdasarkan lokasi sehingga mereka yang menyukai profil anda adalah orang yang lokasinya berdekatan dengan anda.