Facebook menghalang tentera Myanmar menyebarkan maklumat salah


Facebook cuba membatasi penyebaran maklumat oleh tentera Myanmar setelah berkuasa dalam rampasan kuasa minggu lalu.

Gergasi media sosial itu mengatakan bahawa ia memperlakukan keadaan di Myanmar sebagai keadaan darurat. Keadaan ini telah memaksa Facebook untuk mengurangkan penyebaran kandungan dengan ketara, terutama di halaman dan profil yang dikendalikan oleh tentera Myanmar.


Ini bermaksud, orang yang menjadi pengguna Facebook akan melihat lebih sedikit kandungan dari halaman tersebut di Suapan Berita mereka. Facebook sendiri dicatat mempunyai puluhan juta pengguna di Myanmar.


"Facebook juga telah menggantung badan pemerintah Myanmar selama-lamanya daripada menggunakan saluran khas yang disediakan untuk para pegawai untuk menghantar permintaan penghapusan kandungan ke Facebook untuk membuang kandungan," kata Pengarah Dasar Facebook Asia Pasifik Rafael Frankel dalam catatan di blog rasmi Facebook.


Dia mengatakan Facebook akan melindungi kandungan, termasuk pidato politik yang akan membolehkan rakyat Myanmar mengekspresikan diri dan menunjukkan kepada dunia apa yang berlaku di dalam negara mereka.


Pengumuman itu dibuat oleh Facebook seminggu selepas tentera Myanmar merampas kuasa dalam rampasan kuasa dengan menahan pemimpin awam negara itu, Aung San Suu Kyi dan banyak tokoh pemerintah lain.


Selepas rampasan kuasa, perkhidmatan internet dan akses ke maklumat di seluruh Myanmar terganggu, sehingga membatasi kemampuan orang ramai untuk mendapatkan berita mengenai peristiwa tersebut.

Previous Post Next Post

Contact Form