Heboh, NASA mengatakan matahari akan terbit dari barat, ini adalah fakta


Baru-baru ini, satu catatan Facebook yang dikongsi belasan ribu kali mendakwa bahawa agensi angkasa NASA mengumumkan kemungkinan bahawa Matahari dapat terbit dari barat. Adakah betul?

Tidak hanya itu, juga dinyatakan bahawa Matahari muncul dari barat kerana Bumi berpusing ke arah yang berlawanan dan merupakan tanda kedatangan akhir. Catatan dalam bahasa Thai telah dikongsi sekurang-kurangnya 15,000 kali sejak pertengahan Januari.


"Bumi akan berputar ke arah yang berlawanan menyebabkan Matahari muncul dari sisi barat. Para penyelidik percaya bahawa kita bergerak ke arah pembalikan medan magnet yang akan menjadi akhir umat manusia dan mendekati kiamat," tulis catatan yang mengganggu itu.


Catatan seperti itu diketahui tersebar di media sosial, terutama Facebook dalam beberapa versi. Sebelum ini juga dalam Bahasa Inggeris. Nasib baik, dapat dipastikan bahawa dakwaan itu palsu dan NASA tidak pernah menyatakan bahawa Matahari akan terbit dari barat.


Mengenai masalah ini, mereka telah lama membuat bantahan dari NASA. "Baik NASA atau organisasi ilmiah lain meramalkan matahari akan terbit dari barat," kata Bettina Inclan, Pentadbir Bersekutu NASA untuk Komunikasi, seperti yang dikutip oleh AFP.


"Mengenai pembalikan medan magnet, ini adalah fenomena sebenar yang telah terjadi beberapa kali di masa lalu dan para saintis di seluruh dunia mempelajarinya, tetapi pernyataan bahawa ini membuat Bumi berputar ke arah yang berlawanan yang membuat matahari terbit dari barat adalah salah, "tambahnya.


Dia lebih jauh menyatakan bahawa NASA dan institusi serupa sering digunakan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab untuk menakut-nakutkan orang dengan berita palsu mengenai akhir dunia.


NASA juga telah menerbitkan penjelasan mengenai pembalikan medan magnet Bumi, bahawa fenomena ini biasa terjadi pada masa lalu dan tidak membawa maut. Tidak seperti magnet yang kita ketahui, misalnya, magnet peti sejuk, perkara yang mengatur medan magnet Bumi memang boleh bergerak atau bergerak.