Ingin selamat menggunakan aplikasi temu janji, berikut petua


Aplikasi temu janji menawarkan penyelesaian untuk mencari rakan atau pasangan yang anda mahukan. Namun, ada baiknya anda tetap waspada, agar tarikhnya tidak menjadi bencana.

Janji temu dalam talian telah menjadi asas utama perkembangan teknologi, termasuk di tengah wabak seperti sekarang, di mana aktiviti terhad kepada beralih ke dunia digital.


Sering kali terdengar bahawa aplikasi temu janji akhirnya kecewa, kerana mereka mengetahui maklumat dan foto yang pada awal perkenalan mereka berbanding terbalik dengan ketika dua orang saling bertemu.


Tetapi juga, pemilik platform temu janji dalam talian ini cuba diselesaikan dengan menghadiri pelbagai ciri. Tujuannya jelas, tarikh yang anda mahukan dapat dicapai. Untuk itu, kami berikan petua selamat menggunakan aplikasi temu janji, seperti berikut:


1. Gunakan aplikasi temu janji yang dipercayai kerana banyak laman web mengandungi penipuan di dalamnya.


Anda boleh memilih laman web besar dan terkenal seperti Tinder, JDate, Christian Mingle, OkCupid, dan Match.com untuk melindungi maklumat peribadi anda.


2. Jangan terlalu terperinci dalam memberikan maklumat peribadi seperti alamat rumah, nombor pengenalan, nama ibu bapa, dan nombor akaun.


Tetapkan tetapan keselamatan ke tahap maksimum pada semua akaun media sosial dan jangan sekali-kali membenarkan aplikasi memuat naik kehadiran anda.


3. Mesti ingin tahu kerana penting untuk mengesahkan apa yang dikatakan tarikh anda, dengan memeriksa di mana lagi foto profil atau apa yang dia kongsi dengan anda dimuat naik.


Mungkin gambar profil temu janji mereka sama dengan gambar profil Twitter mereka. Dari sini anda dapat mengenali orang itu sedikit kerana kebanyakan orang cenderung kurang disaring di laman media sosial seperti Twitter.


4. Sekiranya ia ingin bertemu anda harus bertindak bijak. Jangan bertemu seseorang untuk pertama kalinya di tempat yang terlalu mudah dikunjungi, seperti rumah atau tempat kerja anda.


Jemput dia untuk membuat panggilan video atau berjumpa secara langsung supaya anda dapat mengetahui sama ada dia benar-benar serius atau tidak. Tetapi, jangan sekali-kali mahu dijemput untuk bertemu di bilik yang hanya anda berdua di sana. Cuba mengadakan perjumpaan di tempat awam.


5. Gunakan ciri Google Image Reverse untuk memeriksa sama ada foto yang digunakan adalah asli atau palsu.


Ini penting agar kita tahu bahawa orang yang akan berpacaran itu bukan penipuan atau mempunyai tujuan buruk.


6. Jangan teragak-agak untuk 'melaporkan' seseorang di laman web temu janji dalam talian yang terkenal yang akan mendorong pengguna untuk melaporkan aktiviti yang tidak selesa. Laman web ini tidak bertolak ansur dengan tingkah laku agresif atau haram.


Sekiranya seseorang mengganggu atau memeras ugut anda, segera hubungi khidmat pelanggan aplikasi temu janji dan laporkan kepada pihak berkuasa jika perlu.