Bukan hanya bermain, ini adalah bagaimana menjana wang dari permainan dalam talian

 


Dalam era serba digital ini, banyak orang mencuba nasib untuk menjana wang dengan cara anti-arus perdana. Salah satu cara adalah dengan bermain permainan dalam talian.

Namun, pemain permainan kadangkala melupakan perkara yang paling penting, iaitu strategi menjana wang daripada bermain permainan. Jadi, mereka hanya bermain secara berterusan tanpa menghasilkan sesen pun.


Tidak hanya bermain, ada beberapa strategi yang perlu dipertimbangkan untuk benar-benar menghasilkan wang dari permainan dalam talian, apa itu? Berikut adalah  bagaimana anda boleh menjana wang dari permainan dalam talian


1. Jadi Streamer di YouTube

Salah satu cara untuk menjana wang dari permainan dalam talian adalah dengan menjadi streamer di YouTube dengan saluran yang telah dihubungkan dengan program afiliasi Google AdSense. Setiap pemain permainan tahu PewDiePie, dia adalah YouTuber permainan paling terkenal di dunia. Tetapi, bagaimana dia menjadi terkenal?


Selain memuat naik kandungan permainan terbaru secara berkala, dia juga rajin mempromosikan videonya. Ya, walaupun dia tidak lagi mempromosikan kerana mempunyai banyak pelanggan, untuk streamer permainan pemula, promosi ini sangat penting, terutama ditambah dengan keunikan kandungan yang dibuat.


2. Kongsi Tutorial Bermain Permainan


Selain berkongsi kandungan streaming permainan di YouTube, anda juga dapat menghasilkan wang dengan berkongsi kandungan video lain, salah satunya adalah mengenai bermain tutorial permainan. Tutorial ini pastinya menarik, terutama bagi mereka yang masih baru dalam dunia permainan.


Tetapi pastikan saluran YouTube anda disambungkan ke Google AdSense. Sementara itu, untuk menghasilkan banyak wang, anda juga harus membuat banyak orang melihatnya kerana semakin banyak yang anda lihat, semakin banyak wang yang anda dapat.


3. Sertailah Pertandingan Permainan


Cara ketiga adalah dengan menyertai pertandingan permainan dalam talian yang sering diadakan. Sekiranya anda berjaya menjadi salah satu pemenang, nama anda akan lebih dihormati dan bahkan akan ada jemputan untuk menyertai pertandingan lain.


Tetapi walaupun persaingan hanya bermain permainan, jangan dipandang remeh. Terdapat banyak pemain pro dari seluruh negara dan bahkan di seluruh dunia yang akan menghancurkan impian anda, untuk itu, sediakan kemahiran permainan anda dengan teliti.


4. Kerjasama dengan Penaja


Sekiranya anda sudah terkenal dengan rekod mempunyai banyak pelanggan YouTube atau menjadi pemain permainan pro dengan memenangi pelbagai pertandingan, pada masa ini mungkin terdapat banyak tawaran penajaan dengan pengeluar produk permainan, seperti kerusi permainan, alat permainan, komputer, tikus, telefon bimbit , dan sebagainya.


Anda diminta untuk meninjau produk mereka semasa bermain permainan dan memuat naiknya ke saluran YouTube atau media sosial. Sudah tentu ini akan menjadi sumber pendapatan tambahan yang menguntungkan untuk anda.


Itulah kaedah yang betul untuk menjana wang daripada bermain permainan dalam talian. Jadi bukan hanya bermain-main, tetapi ada strategi atau perkara yang perlu diberi perhatian.