Selain daripada Roll Screen, Oppo X 2021 menyokong pengecasan tanpa wayar tanpa dok

 


Oppo X 2021 sekali lagi dipamerkan di acara Mobile World Congress (MWC) Shanghai 2021 setelah ia diperkenalkan secara rasmi pada November lalu. Terdapat ciri menarik yang dimiliki oleh telefon layar roll ini yang belum pernah didedahkan oleh Oppo.

Dalam sebuah video, Oppo mendedahkan bahawa telefon konsep menyokong pengecasan tanpa wayar tanpa dok. Oleh itu, Oppo X 2021 boleh diisi semula tanpa menggunakan kabel dengan memasangkannya ke dok.


Memang, ini biasa dijumpai di telefon bimbit unggulan di pasaran. Tetapi apa yang istimewa, ketika Oppo X 2021 diangkat dari dok, telefon bimbit masih diisi.


"Teknologi Pengisian Udara Tanpa Wayar baru kami menggunakan resonans magnetik. Pengecasan bermula sebaik sahaja peranti berada dalam jarak beberapa inci dari tikar pengisian, dan pengguna bahkan dapat bermain permainan sambil mengecas tanpa wayar," jelas Oppo.




Pada kesempatan ini, Oppo memperkenalkan sarung kulit untuk telefon bimbit skrin lipatnya. Kehadiran kes ini menguatkan anggapan bahawa Oppo X 2021 bukan hanya telefon konsep, tetapi telefon bimbit yang siap dilancarkan di pasaran.


Oppo belum mengeluarkan kenyataan mengenai perkara ini. Tetapi MWC Shanghai 2021 akan diadakan sehingga 25 Februari, siapa tahu mereka mungkin akan memberikan kejutan dalam beberapa hari akan datang.


Seperti diketahui Oppo X 2021 dikembangkan dengan layar jenis paparan OLED yang terus berubah inovatif di mana skrin ini boleh mempunyai dua ukuran. Saiz terkecil menyajikan skrin berukuran 6.7 inci. Skrin dengan saiz ini sangat padat dan mudah dipegang dan dikendalikan dengan satu tangan.


Manakala ukuran terbesar skrin ini ialah 7.4 inci. Menyediakan pengalaman tablet yang dapat memuat sejumlah besar konten untuk ditampilkan di layar yang lebih luas. Di samping itu, dimensi skrin seperti ini sangat memanjakan pengguna untuk mempersembahkan kandungan multimedia untuk bermain permainan dalam talian.


Keberadaan skrin tatal akan memberi pengguna pilihan untuk menyesuaikan ukuran layar berdasarkan keperluan mereka.



Untuk memberikan pengalaman yang lancar, Oppo berusaha membuat pelbagai inovasi pada struktur dan layar. Inilah salah satu cabaran besar yang mereka hadapi.


Tetapi Oppo berjaya mencipta Roll Motor Powertrain. Powertrain inovatif terdiri daripada dua motor yang menghasilkan daya berterusan untuk membuka peranti secara seragam, memastikan paparan tidak rosak semasa proses. Dan ini memberi kebebasan kepada pengguna untuk mencabut skrin sebanyak yang mereka mahukan. Tidak seperti telefon pintar yang boleh dilipat yang biasanya hanya mempunyai dua keadaan (dilipat dan dilipat) untuk beralih di antara mereka.


Walaupun terdapat mekanisme tatal ini, paparan pada peranti tidak mempunyai lipatan atau lipatan yang kelihatan. Untuk memastikan ini, jurutera Oppo telah merancang slider dengan slider di sisi skrin dengan busur 6.8mm. Arka ini membolehkan skrin berpusing tanpa lipatan yang kelihatan.


Oleh kerana skrin yang boleh dilancarkan pada Oppo X 2021 tidak sekuat layar konvensional, Oppo juga merancang teknologi sokongan paparan Plat 2-dalam-1 yang menyokong paparan di kedua sisi dari dalam.


Plat mempunyai struktur seperti sisir yang menyokong penampilan dengan berkesan. Apabila peranti digulung tertutup, plat membentuk permukaan tunggal untuk menyokong paparan. Dan apabila dibuka, salah satu plat meluncur keluar untuk menyokong skrin tanpa jurang. Mekanisme ini memastikan bahawa paparan tetap lancar walaupun ditarik.


Untuk melindungi mekanisme gelongsor dari belakang, Oppo menggunakan bingkai dinamik, yang terdiri dari bingkai tetap luar dan bingkai gelongsor dalam. Apabila skrin terbuka, bingkai gelangsar dan penutup bateri belakang terlepas dari panel belakang untuk melindungi bahagian dalam dengan lebih baik.


Kerana skrin yang boleh ditatal cukup lancar, Oppo X 2021 juga menggunakan laminasi skrin berkekuatan tinggi Warp Track yang menambah kekuatan pada skrin. Laminate diperbuat daripada keluli berkekuatan tinggi, dan ketebalannya hanya 0.1 mm pada yang paling tipis. Track Track lamination membentuk trek di belakang tabir, yang menambah kekuatan tanpa meningkatkan daya tarik. 

Previous Post Next Post

Contact Form