Exynos 2100: Otak Kamera dan Prestasi Epik Samsung Galaxy S21 Series 5G

 


Fungsi telefon pintar kini semakin meluas, tidak terhad kepada alat komunikasi sahaja. Kini, peranti genggam ini banyak digunakan untuk pelbagai aktiviti, mulai dari belajar, bekerja, membuat hingga menikmati hiburan digital seperti bermain permainan dan streaming muzik dan video.


Sudah tentu, di sebalik fungsi ini terdapat komponen yang memainkan peranan penting, pasti pemprosesnya. Sebagai salah satu telefon pintar unggulan, Samsung Galaxy S21 Series 5G yang baru dilancarkan ini juga dilengkapi dengan pemproses terbaru syarikat, Exynos 2100.


Exynos 2100 pada Galaxy S21 Series 5G direka menggunakan teknologi Litografi Ultraviolet Ekstrim dengan fabrikasi 5nm.


Salah satu kelebihan teknologi ini ialah prestasinya naik 10 persen lebih baik, tetapi penggunaan daya turun 20 persen lebih rendah, jika dibandingkan dengan pendahulunya.


Abadikan Momen Epik


Resolusi kamera sering menjadi penanda aras pertama, yang menjadi rujukan seberapa baik kamera dapat merakam foto hingga terperinci terkecil.



Dalam aspek ini, Samsung Galaxy S21 Series 5G tidak mendapat peningkatan, tetapi berkat penggunaan Exynos 2100, keupayaan siri telefon pintar ini lebih baik.


Sebut saja kehadiran Single-Take yang lebih baik daripada generasi sebelumnya, dan juga Authentic Portrait. Kedua-duanya juga disokong oleh kecerdasan buatan (AI) untuk membantu pengguna mengambil gambar yang lebih baik.


Kualiti Video Epik


Beralih ke rakaman video, Samsung Galaxy S21 Series 5G menampilkan Paparan Pengarah dan Video Super Steady pada 60 FPS.


Pandangan Pengarah membolehkan pengguna melihat pratonton langsung setiap kamera. Oleh itu, pengguna tidak akan keliru memilih sudut pemotretan yang tepat semasa merakam momen epik.


Sebagai tambahan, Exynos 2100 membenarkan rakaman video Galaxy S21 Series 5G hingga pelbagai tugas, seperti menghidupkan dan memaparkan semua suapan kamera pada masa yang sama.


Pemproses ini juga menyokong rakaman video Super Steady dengan resolusi FHD pada 60 FPS. Ini bermaksud bahawa melalui fitur ini pengguna dapat menangkap momen-momen penting dengan cara yang stabil, seperti ketika berlari, berbasikal, atau sukan lain yang sangat dinamis, dengan lebih terperinci.


Peningkatan Kualiti Grafik dengan Kecekapan Yang Lebih Tinggi


Salah satu faktor terpenting dalam pengalaman grafik yang hebat adalah kadar penyegaran. Dalam kes ini, Samsung Galaxy S21 Series 5G menyokong kadar penyegaran 120Hz, yang digabungkan dengan GPU Mali-G78 dan Exynos 2100.


Anda perlu tahu, GPU menyokong API terbaru seperti Vulkan dan OpenCL, yang dapat meningkatkan prestasi grafik lebih daripada 40 peratus lebih baik daripada generasi sebelumnya. Oleh itu, pengguna boleh memainkan permainan berat pada Samsung Galalaxy S21 Series 5G dengan tetapan grafik maksimum.


Kami mencuba Call of Duty: Mobile pada Samsung Galaxy S21 +. Diperhatikan, peranti ini mampu memainkan permainan ini dengan kualiti grafik dan kadar bingkai maksimum.


Sejauh ini, terdapat anggapan bahawa kualiti grafik yang lebih tinggi berkadar langsung dengan penggunaan kuasa bateri. Anggapan ini masuk akal, tetapi berkat perkembangan teknologi, penggunaan kuasa Exynos 2100 yang efisien menjadikan Samsung Galaxy S21 Series 5G 10 peratus lebih cekap.


Samsung menyedari bagaimana pengguna semakin memerlukan telefon pintar yang dapat menyokong hobi dan keperluan harian mereka. Kali ini, Samsung melengkapkan peranti Samsung Galaxy S21 Series 5G dengan chipset Exynos 2100 untuk mempercepat pengalaman pengguna ketika menggunakan peranti Galaxy S21 Series 5G mereka.


Previous Post Next Post

Contact Form