Hapuskan Data Sebelum Menjual Telefon Pintar Terpakai


Perhatikan ketika anda ingin membeli dan menjual telefon pintar, komputer riba, atau peranti mudah alih terpakai yang lain. Berikut adalah petua teknologi tentang cara melakukannya dengan selamat.


Perkara penting yang harus dipastikan adalah bahawa data peribadi telah dipadamkan sepenuhnya. Diingatkan juga, kawasan penyimpanan fail mesti dipadam.


Dipadam, atau apa yang dikenal sebagai "dihapuskan", dapat dilakukan oleh program khusus. Beberapa perisian penyelesaian keselamatan, seperti Kaspersky Total Security, juga memiliki alat penghapusan data jenis ini di File Shredder.



Pastikan data yang dipilih dipadamkan berulang kali sehingga tidak dapat dipulihkan


Pengguna juga dapat menggunakan alat penghapusan data bawaan Windows, Cipher, yang biasanya digunakan untuk enkripsi. Ciphers juga dapat digunakan untuk menghapus fail dari hard disk atau membuatnya tidak dapat digunakan.


Bagi penjual peralatan terpakai, yang mesti diutamakan ialah melepaskan maklumat dari peranti yang ingin mereka jual. Sehingga dapat menyimpan semua data, terutama data peribadi, selamat dan tidak dapat diakses oleh orang lain.


Caranya, hanya sandarkan data. Sama ada di telefon bimbit, komputer, kad memori, atau bentuk storan lain, sandarkan dengan selamat sebelum menghapusnya dari peranti yang dijual.


Kemudian, keluarkan SIM dan kad simpanan dari telefon. Padamkan eSIM jika peranti menggunakannya. Selepas itu, hidupkan pengesahan dua faktor untuk mana-mana akaun yang membenarkannya, kemudian log keluar dari setiap perkhidmatan (perbankan, e-mel, media sosial).


Jangan lupa juga melakukan tetapan semula kilang atau memformat media. Kebanyakan keadaan, data dapat dipulihkan walaupun selepas tetapan semula kilang atau format media.


Untuk memastikan tidak ada yang tersisa di perangkat, pengguna perlu mengambil langkah tambahan, yang berbeza-beza bergantung pada jenis, model dan konfigurasi peranti. Cari maklumat mengenai penghapusan data lengkap dengan selamat.


Sementara itu, bagi pembeli,  mereka sebenarnya menganggap peranti terpakai tidak bersih. Namun, jika anda tidak dapat membeli yang baru, bergantung pada peranti, lakukan tetapan semula kilang atau format media storan.


Langkah terakhir tip teknikal ini adalah dengan cepat memasang dan mengaktifkan penyelesaian keselamatan yang boleh dipercayai. Sekiranya mungkin, bahkan sebelum membeli peranti terpakai, seimbangkan risiko menghadapi perisian hasad yang sudah ada di perangkat, dan lakukan imbasan sebelum menggunakannya untuk pertama kalinya.