Facebook Akhirnya Menyekat Akaun Tentera Myanmar


 Facebook akhirnya menunjukkan kepartiannya di tengah-tengah situasi yang memanas di Myanmar. Raksasa rangkaian sosial itu menggantung akaun milik tentera Myanmar seminggu selepas rampasan kuasa tentera di negara itu berlaku.

Langkah itu meletakkan Facebook di sisi gerakan pro-demokrasi Myanmar, setelah bertahun-tahun dikritik kerana membenarkan tentera Myanmar menggunakan platformnya secara sewenang-wenang, termasuk menimbulkan kebencian terhadap minoriti Muslim Rohingya di negara itu.


Sejak rampasan kuasa yang menggulingkan Aung San Suu Kyi pada awal Februari, Myanmar kembali berkuasa penuh. Tentera Myanmar berulang kali menutup akses internet dan memotong akses ke sejumlah laman media sosial.



Tetapi walaupun para jeneral mengambil tindakan untuk menyekat Facebook, mereka terus menggunakan platform untuk menyebarkan propaganda.


Dipetik dari The New York Times, Facebook kemudian memadamkan sejumlah halaman milik rangkaian TV tentera dan negara. Platform itu, yang dimiliki oleh Mark Zuckerberg, juga menghapus akaun rasmi pemimpin tentera Myanmar yang berkaitan dengan keganasan terhadap Rohingya.


Sebelum ini, Facebook hanya berusaha untuk membatasi penyebaran maklumat oleh tentera Myanmar. Facebook menganggap keadaan di Myanmar sebagai keadaan darurat dan harus mengurangkan pengedaran kandungan dengan ketara, terutama pada halaman dan profil yang dikendalikan oleh tentera.


Tidak lama selepas rampasan kuasa, perkhidmatan internet dan akses ke maklumat di seluruh Myanmar terganggu beberapa kali kerana sengaja untuk membatasi kemampuan orang ramai untuk mendapatkan berita mengenai peristiwa tersebut. Pada masa ini internet Myanmar telah pulih, tetapi tentera dapat menghalangnya lagi pada bila-bila masa.

Previous Post Next Post

Contact Form