Hebat! Vaksin ini Berkesan 94% untuk COVID-19

 


Vaksin korona telah menjadi barang yang dicari di tengah-tengah wabak COVID-19. Baiklah, ada berita baik kerana vaksin telah diuji mempunyai keberkesanan hingga 94% berdasarkan hasil kajian 1.2 juta orang.

Vaksin ini adalah vaksin Pfizer yang diuji pada orang Israel. Ujian ini telah dikaji dan menunjukkan bahawa imunisasi dengan vaksin ini dapat memberi kesan yang baik untuk mencapai akhir pandemik. Penemuan ini diterbitkan dalam New England Journal of Medicine.


"Fakta bahawa vaksin ini berfungsi dengan baik di dunia menunjukkan bahawa jika negara-negara di dunia bertekad, kita sekarang mempunyai cara untuk mengakhiri COVID-19 selamanya," kata Ben Neuman, seorang ahli virologi di Texas A&M University yang tidak terlibat dalam kajian.



Kembali ke kajian sebelumnya, kajian ini dilakukan antara 20 Disember 2020 dan 1 Februari 2021, tempoh ketika varian baru yang pertama kali dikenal pasti di Britain berleluasa di Israel. Dengan semua yang berlaku selama ini, ini menguatkan fakta bahawa prestasi vaksin sangat mengagumkan.


Penulis utama Noam Barda, ketua epidemiologi dan penyelidikan di Institut Penyelidikan Clalit, mengatakan kepada AFP bahawa proses pemadanannya berjalan lancar. Seorang lelaki Yahudi Ultra-Ortodoks tua dari wad tertentu dengan kumpulan komorbiditi tertentu dan sejarah vaksinasi selesema akan dipadankan dengan yang lain yang sesuai dengan profil yang tepat, misalnya.


Para penyelidik kemudian mencatat hasil kajian dan mendapati bahawa keberkesanan terhadap jangkitan simptomatik adalah 57% antara 14-20 hari setelah dos pertama. Kemudian kadar ini meningkat kepada 94% tujuh hari selepas dos kedua.


Orang yang menerima dos kedua juga dilindungi dari kemasukan ke hospital dan kematian, walaupun angka yang tepat di sini kurang signifikan dan mempunyai statistik yang lebih luas kerana jumlah kes yang agak rendah.


Kajian ini juga mendapati bahawa orang yang menerima dos kedua 92% lebih kecil kemungkinannya mendapat sebarang bentuk jangkitan daripada mereka yang tidak diberi vaksin.


Walaupun penemuan ini dianggap menggembirakan, para penyelidik dan pakar luar mengatakan bukti yang lebih dapat disahkan diperlukan. Ini kerana para peserta tidak diuji secara sistematik secara berkala. Penulis telah berusaha membetulkannya dengan kaedah statistik tetapi hasilnya masih belum lengkap.


"Kecuali jika anda menguji semua orang sepanjang masa, ini akan terlepas beberapa jangkitan," kata Natalie Dean, ahli biostatistik di University of Florida.


Dia menambah bahawa walaupun dia yakin ada manfaat perlindungan yang kuat, untuk menentukan angka peratusan dengan lebih tepat memerlukan reka bentuk kajian khas dengan ujian yang kerap. Oleh itu dilancarkan Makluman Sains.

Previous Post Next Post

Contact Form