Mencari dan Mempelajari Hadis Nabi Dengan Lebih Mudah Melalui Aplikasi Ini


 Adakah anda pernah menghadapi masalah dalam mencari hadis yang anda dengar semasa membaca atau solat Jumaat? Nah, aplikasi Islamic Impression cuba menjadikannya lebih mudah dengan ciri Hadispedia yang baru.

Dilancarkan secara rasmi minggu ini, ciri Hadispedia memudahkan pengguna mencari hadis dengan kata kunci yang ditulis dalam bahasa Indonesia dan Arab.


Pengguna juga boleh mencari hadis berdasarkan nombor atau hanya menyaring buku tertentu seperti Sahih Bukhari atau Sahih Muslim. Di samping itu, media hadis tidak hanya merangkumi tiang tis'ah (9 buku hadis utama) yang biasanya digunakan sebagai rujukan, tetapi mempunyai sejumlah 50 buku hadis. Secara keseluruhan, terdapat 350 ribu hadis di Hadithpedia.



Pengguna dapat mencari hadis dengan cepat dan tepat dengan Hadithspedia. Seperti perpustakaan hadis di tangan, Hadithpedia memudahkan pengguna mencari pelbagai tradisi, baik yang biasa dan yang jarang didenga


Salah seorang pengguna Kesan bernama Jojo Sudarjo, menghargai kehadiran Hadispedia. Menurutnya, ciri ini cukup lengkap untuk pencarian hadis dan senang digunakan.


"Hadis sangat membantu mencari hadis. Saya mencari hadis mengenai puasa, zakat dan mandi besar, saya dapati mereka langsung. Praktikal untuk belajar dan mengajar," jelas Jojo, yang juga sering memimpin bacaan di masyarakatnya.


Hamdan berkata, ciri ini hanyalah fasa awal pengumpulan. Pada masa akan datang, Hadis akan dilengkapi dengan maklumat mengenai tahap hadis.


"Selanjutnya, akan ada penilaian tambahan terhadap tahap hadis seperti sahih, hasan, dhaif, dan lain-lain dari para ulama hadis sehingga pengguna merasa lebih selesa mempelajari hadis," jelasnya.


Dia menambah bahawa ciri Hadispedia adalah hadiah kecil bagi umat Islam yang bersiap menyambut bulan Ramadan 2021.


"Hadiah kecil dari kami, tetapi kemudian akan ada lagi kejutan ciri berguna yang, Insya Allah, akan dilepaskan beberapa hari sebelum hari pertama Ramadan 2021. Diharapkan lebih banyak umat Islam dibantu dalam menambah keagamaan mereka pengetahuan melalui aplikasi Impress, "dia menyimpulkan.

Previous Post Next Post

Contact Form