Galaxy Fit2: Rakan Senaman Anda!


Samsung Galaxy Fit2 hadir sebagai pengganti Galaxy Fit. Walaupun membawa penambahbaikan, jalur pintar ini yang dibuat oleh syarikat teknologi dari Korea Selatan ini harus berhadapan dengan pesaing yang tidak boleh dipandang ringan, iaitu Huawei Band 4 atau Mi Band 5.


Jadi, apa kelebihan yang boleh anda pertimbangkan untuk membeli Galaxy Fit2? Pertama adalah harga yang kini cukup kompetitif.



Mengingat nama besar Samsung yang dilekatkan pada peranti ini, tentunya pertimbangan mengenai harga yang lebih murah adalah salah satu perkara yang harus diambil kira ketika mencadangkan Galaxy Fit2. Kemudian dengan harga yang lebih murah, adakah penurunan kualiti?


Untuk aktiviti dan sukan harian, ciri-ciri yang ada masih padat dan tidak jauh berbeza dengan produk pendahulunya.


Pengguna masih boleh mendapatkan kombinasi peranti pelacak kecergasan dan jam pintar yang dibungkus dalam pita kompak dengan bateri yang cukup dipercayai.

Soal rekabentuk, Galaxy Fit2 masih dengan pendahulunya, namun bukan berarti canggih. Galaxy Fit2 mengusung tampilan layar yang menonjolkan sisi-sisi curve di tepian frame-nya.


Untuk layarnya sendiri, Galaxy Fit 2 memiliki bentang 11 inci AMOLED dengan resolusi 126 × 294. Hadir tanpa tombol fisik dan hanya tersedia tombol kapasitif yang berada di bagian sisi bawah layar.


Tampilan yang dihasilkan layarnya sendiri cukup tajam, nyaman, dan dengan tingkat kecerahan yang dapat diatur. Saat dipakai di bawah terik matahari pun, Galaxy Fit2 tetap mampu menampilkan warna-warna yang memikat mata.


Pengguna juga tak perlu bimbang jika ingin menggunakan Galaxy Fit2 ini untuk olahraga air. Sebab, smart band ini mampu tahan air hingga kedalaman 50 meter.


Jika bosan dengan tampilan tema jamnya , kini Samsung juga menghadirkan reka bentuk yang lebih bervariatif. Personalisasi dilakukan melalui aplikasi Samsung Health yang dapat diunduh melalui Play Store di Android maupun App Store di iOS.


Beralih ke bagian strap, material tali Galaxy Fit2 memiliki tekstur yang lembut dan agak kesat. Ketika digunakan untuk berolahraga yang cukup berkeringat, smart band ini tetap nyaman terbalut di pergelangan tangan.


Sayangnya, penempatan tali yang harus disisipkan ke belakang saat ingin dipakai agak sedikit merepotkan, baik saat akan memakai maupun saat melepas smart band ini.

Sebagai rakan sukan, Galaxy Fit2 dilengkapi dengan teknologi akselerometer dan sensor giroskop yang dapat diandalkan untuk mengesan pergerakan badan, seperti pergerakan berjalan atau bersenam.

Seperti peranti lain, teknologi akselerometer pada Galaxy Fit2 juga dapat digunakan untuk meninjau waktu tidur pengguna. Di samping itu, terdapat juga kaunter denyut jantung optik yang boleh diandalkan semasa pengguna bersenam.


Namun, apa yang tidak disediakan oleh Galaxy Fit2 adalah sokongan GPS untuk mengesan kehadiran telefon bimbit. Tidak ada sensor yang menghitung kadar oksigen dalam darah dan tidak ada altimeter yang tersedia untuk mengesan ketinggian, misalnya ketika menaiki tangga.


Melalui peranti Galaxy Fit2, pengguna dapat memantau dari jumlah langkah terkumpul, detak jantung, jam tidur, jarak langkah yang telah diambil, hingga data denyut jantung ketika rehat.


Perkara lain, Galaxy Fit2 juga dapat digunakan sebagai alat kawalan jauh untuk menyesuaikan muzik yang dimainkan dari telefon bimbit. Terdapat juga peninjau pemberitahuan dan templat balasan yang dapat dikirim hanya melalui peranti jalur pintar.


Terdapat juga fitur untuk mengukur tekanan dan tahap pernafasan. Serta satu ciri mudah tetapi cukup inovatif dalam pandemik COVID-19 semasa, iaitu pemasa ketika pengguna mencuci tangan mereka.


Boleh dikatakan bahawa beberapa ciri yang dinyatakan di atas cukup untuk memenuhi keperluan kecergasan dan gaya hidup sihat pengguna setiap hari. Lebih-lebih lagi, ketahanan bateri sangat sukar digunakan selama berhari-hari.