Galaxy Z Fold 3 Akan Dilancarkan pada Mei 2021?


Samsung dikhabarkan akan mengeluarkan telefon pintar layar lipat terbarunya, Galaxy Z Fold 3, pada Mei 2021.


Maklumat ini pertama kali dilaporkan oleh media Korea Bloter.

  

Laporan mengenai pelancaran peranti pada bulan Mei lebih cepat daripada anggaran sebelumnya.


Dalam maklumat terbaru ini, Galaxy Z Fold 3 dilaporkan akan menyokong penggunaan S Pen.


Namun, belum diketahui sama ada Galaxy Z Fold 3 akan disertakan dengan slot untuk menyimpan S Pen atau tidak.

Sebelumnya, ada kebocoran mengenai ukuran layar Galaxy Z Fold3. Galaxy Z Fold 3 dilaporkan akan mempunyai ukuran layar yang lebih kecil daripada pendahulunya, Z Fold 2. Telefon pintar layar lipat ini dilengkapi dengan dua ukuran skrin.


Dilaporkan Galaxy Z Fold 3 memiliki layar dalaman berukuran 7.55 inci. Manakala skrin luarnya berukuran 6.21 inci.


Sebagai perbandingan, skrin dalaman Lipat 2 berukuran 7.59 inci dan skrin luar 6.23 inci.


Saiz skrin yang lebih kecil dikatakan membuat Samsung harus mencuba agar S Pen dapat diletakkan di casing Galaxy Z Fold 3. Peranti ini akan menjadi telefon pintar skrin lipat pertama Samsung dengan stylus.

Belum ada pengesahan mengenai apakah teknologi ini akan segera digunakan oleh bahagian mudah alih Samsung. Kemungkinan besar, teknologi baru ini memang akan diguna pakai buat pertama kalinya untuk produk Samsung sendiri.


Sebaliknya, Samsung juga dikenali menggunakan teknologi baru untuk peranti lipat dan lipatnya. Walau bagaimanapun, maklumat mengenai perkara ini belum dapat disahkan.


Untuk makluman, selain Samsung, LG adalah salah satu syarikat yang juga telah memperkenalkan teknologi roll screen. Teknologi itu diturunkan pada acara CES (Consumer Electronic Show) 2021.

Selain daripada maklumat di atas, tidak banyak yang diketahui mengenai Samsung Galaxy Z Fold 3, termasuk chipset yang digunakan oleh telefon pintar skrin lipat ini.


Tidak lama dahulu, Galaxy S21 Ultra juga dilancarkan dengan sokongan penda digital S Pen. Aksesori ini dijual secara berasingan, selain itu peranti ini juga tidak dilengkapi dengan slot untuk meletakkan S Pen seperti dalam siri Galaxy Note.