Google Akhirnya Mengemas kini Aplikasi di iOS

 


Sejak Disember 2020, Google belum mengemas kini aplikasi utamanya di iOS, dan sekarang akhirnya mereka mengeluarkan kemas kini untuk aplikasi YouTube di iOS yang berisi perbaikan bug.

Spekulasi beredar bahawa Google tidak mengemas kini aplikasi di iOS kerana peraturan privasi baru Apple. Walaupun Google menolak tuduhan ini, ini adalah kali pertama mereka mengemas kini aplikasi di iOS sejak Disember 2020.


Google juga menyiarkan catatan di blognya, yang mengatakan mereka akan meletakkan label privasi pada aplikasi ketika mereka melancarkan kemas kini untuk aplikasi seperti Gmail, Docs, Search, Photos, dan sebagainya.


"Apabila aplikasi Google di iOS dikemas kini dengan fitur baru atau perbaikan bug, Anda akan melihat kemas kini di halaman aplikasi kami yang dilengkapi dengan Perincian Privasi Aplikasi baru," tulis Google.


"Label ini akan mewakili kategori data maksimum yang akan dikumpulkan, yang bermaksud bahawa jika anda menggunakan semua fitur dan perkhidmatan dalam aplikasi. Data yang anda berikan kepada Google akan memberikan perkhidmatan yang berguna untuk anda, dan anda selalu dapat mengawal privasi anda dengan mengunjungi Google. Akaun atau paparan dalam aplikasi di iOS, "tambah Google.


Seperti diketahui, Apple menghendaki pembuat aplikasi memberikan label privasi pada aplikasi mereka. Peraturan baru ini dilaksanakan pada 14 Disember, sebelum Google berpeluang untuk mengemas kini aplikasi iOS-nya.


Dalam peraturan ini, Apple juga mewajibkan pembangun aplikasi untuk mengungkapkan berapa banyak data pengguna dikumpulkan, dan bagaimana mereka menguruskan data tersebut.


Namun, aplikasi Google lain seperti Stadia, Authenticator, Translate, dan Classroom telah menerima kemas kini pada iOS.


Tetapi untuk aplikasi utama, sama sekali tidak ada kemas kini. Sebenarnya, sebilangan pengguna iOS telah menerima pemberitahuan yang mengatakan bahawa aplikasi mereka sudah usang kerana mereka tidak menerima kemas kini dalam dua bulan terakhir.


Mesej ini kini telah dihapus oleh Google, tetapi mereka masih belum memberikan kemas kini aplikasi. Jika dibandingkan dengan tempoh yang sama pada tahun sebelumnya, ketiadaan kemas kini ini kelihatan seperti anomali.


Aplikasi Gmail misalnya, dalam tempoh yang sama tahun sebelumnya dikemas kini sebanyak lima kali. Walaupun tahun ini tidak ada pembaruan sama sekali, dan aplikasinya telah dikemas kini empat kali pada Android.


Perkara yang sama dijumpai di aplikasi lain seperti Google Maps, Search, Chrome, Drive, Docs, Sheets, Photos, Keep, Duo, dan Home.