HP Tidak Boleh Diisi, Inilah Penyelesaiannya

 


Telefon bimbit tidak boleh dicas yang boleh menyebabkan sakit kepala. Maklum, bateri HP sangat penting untuk memastikan telefon bimbit tetap berjalan dan menjalankan fungsinya. Tetapi bagaimana menangani sel yang tidak dapat dicas?

Terdapat beberapa masalah yang mungkin berlaku, peranti ini sama sekali tidak mengisi atau mungkin mengecas dengan perlahan. Sekiranya anda mengalami salah satu masalah ini, dengan menyebut Android Authority, berikut adalah beberapa cara untuk mendiagnosis masalah bateri dan membantu anda menyelesaikan masalahnya.


1. Muat turun 'Ampere'

Aplikasi Ampere dapat memeriksa sama ada telefon sedang dicas dan berapa cajnya. Ini pada dasarnya mengenal pasti berapa banyak arus yang diambil dari peranti semasa ia dicas. Tetapi aplikasi itu bukan sahaja dapat melihat apakah telefon sedang dicas atau tidak, tetapi juga untuk melihat kaedah pengecasan mana yang terbaik.


Sekiranya nombor dalam aplikasi berwarna hijau, peranti sedang dicas, tetapi jika nombor minus berwarna jingga, peranti anda menggunakan kuasa.


2. Cuba cas dari sumber lain

Sangat mungkin bahawa telefon atau pengecas bukan masalahnya, tetapi soket yang anda gunakan untuk mengecasnya. Sekiranya anda cuba mengecas dari dinding, cuba soket lain atau cas terus dari komputer.


3. Periksa kabel pengecasan

Terdapat dua komponen yang harus anda periksa yang mana penyesuai dinding dan kabel pengecas. Kabel pengecasan sejauh ini adalah masalah pengecasan yang paling biasa kerana aktiviti tidak sengaja dapat merosakkan kabel secara tidak sengaja. Cuba gunakan kabel pengecasan lain untuk memastikannya.


4. Matikan telefon bimbit

Sekiranya anda bermain permainan intensif grafik semasa cuba mengecas telefon anda, ada kemungkinan telefon menggunakan kuasa lebih pantas daripada mendapatkannya, sehingga kelihatan seperti ia tidak dicas. Sekiranya anda mematikan telefon semasa sedang mengecas (atau sekurang-kurangnya mematikan skrin), tidak mungkin peranti anda menggunakan terlalu banyak kuasa. Walaupun hanya beralih ke mod kapal terbang dapat mempercepat masa pengisian.


5. Ganti bateri

Sekiranya anda sudah sampai di mana bateri selalu habis, mungkin sudah tiba masanya untuk memikirkan membeli telefon bimbit baru. Sekiranya itu bukan pilihan, penggantian bateri dapat membantu.


6. Kemas kini Sistem Operasi (OS)

Perubahan pada perisian yang digunakan pada peranti boleh memberi kesan yang lebih besar pada jangka hayat bateri daripada yang anda fikirkan. Telefon yang lebih lama kadangkala tidak dapat menangani perisian terkini dan bagaimana perisian itu mempengaruhi jangka hayat bateri.