Instagram Melancarkan Ciri untuk Melindungi Pengguna dari Digodam


Instagram melancarkan fitur baru yang dikatakan dapat membantu melindungi sejarah catatan pengguna dari penggodam dengan menambahkan ciri 'yang baru dihapus', yang menambahkan langkah tambahan sebelum catatan dapat dihapus secara kekal.

Fungsi ini serupa dengan folder 'yang baru dihapus' di aplikasi Foto pada peranti iOS. Oleh itu, apabila pengguna menghapus catatan, ia akan muncul di bahagian berasingan di profil selama 30 hari.

Catatan itu tidak dapat dilihat oleh orang lain. Tetapi ia masih dapat dilihat oleh pemilik akaun jika pengguna berubah fikiran dan ingin memulihkannya.


Instagram menjelaskan bahawa ciri ini adalah perlindungan tambahan terhadap penggodam yang sering disasarkan di akaun Instagram.


Orang yang akaunnya digodam sering kali menghapus semua catatan mereka sebelum mereka dapat memperoleh semula akses, yang boleh menjadi kerugian besar bagi mereka yang bergantung pada kehadiran Instagram untuk perniagaan mereka atau untuk melacak foto keluarga.


Selain 'dihapus baru-baru ini', Instagram mengatakan bahawa ia memerlukan pengguna untuk mengesahkan identiti mereka melalui teks atau e-mel sebelum memulihkan catatan atau menghapusnya secara kekal.


Langkah tambahan itu pada dasarnya adalah bentuk pengesahan dua langkah. Sekiranya akaun Instagram pengguna dikunci kerana digodam, pengguna tidak dapat mengakses pos yang dihapus secara langsung.


Tetapi, sekurang-kurangnya ciri baru ini akan menyukarkan penggodam untuk menghapus semua catatan pengguna.