Menipu, Apple AirPods dapat digunakan untuk mendengar perbualan orang lain


Pemilik Apple AirPods baru-baru ini berkongsi maklumat mengenai menggodam fon telinga tanpa wayarnya yang membolehkan orang mendengar perbualan orang lain.


Pengguna TikTok Bryce berkongsi tipu daya AirPods yang menurutnya tidak menyalahi undang-undang, tetapi cukup 'menipu'.

Dia menjelaskan cara kerjanya, dengan mengatakan, "Anda boleh masuk ke dalam tetapan, kemudian pilih pusat kawalan dan kemudian cari ikon telinga kecil."


"Kemudian tekan tanda tambah dan kemudian apabila anda menekan tanda tambah, ia akan pergi ke lampu suluh, kalkulator dan lain-lain," katanya.


Bryce terus menerangkan langkah selanjutnya yang menampilkan menu drop-down di skrin utama, di mana ikon telinga pendengar akan muncul di atasnya.


Klik di atasnya dan ia akan memaparkan pilihan mendengar secara langsung, yang anda aktifkan.


"Anda boleh meninggalkannya di mana-mana bilik dan dapat mendengarkan apa yang orang lain katakan bila telefon pintar anda ada di dalam bilik, sementara earbud terpasang di telinga anda," jelasnya.


Sehingga berita ini muncul, video Bryce di TikTok masih viral, yang telah ditonton lebih daripada 5.5 juta kali dan sekitar 660 ribu orang menyukainya.


Ribuan orang juga memberi komen dan berkongsi pendapat mereka. Tidak sedikit juga yang takut dengan penemuan itu.


"Saya terlalu sensitif untuk melakukan ini untuk diri saya sendiri, tetapi saya akan berhati-hati jika orang meninggalkan telefon mereka," tulis seorang pengguna TikTok.


"Ini adalah fitur aksesibilitas yang ditujukan untuk mereka yang bermasalah pendengaran. Fitur ini menyaring kebisingan sehingga mereka dapat mendengar perbualan dengan lebih mudah," kata pengguna lain.