Jejak Langkah Jack Ma: Kejayaan, Kalah dan Muncul Lagi


Jack Ma telah muncul semula setelah mengkritik China dalam perbicaraan di Shanghai pada Oktober 2020. Pengasas Alibaba mengkritik lagi


Masalah Jack Ma bermula pada akhir Oktober 2020 setelah Ma mengkritik pemerintah China dalam perbicaraan di Shanghai. Ketika firma teknologi kewangan Ma Group Ant mempersiapkan tawaran pemberhentian awal terbesar di dunia, dia menuduh pihak berkuasa menahan inovasi dan menghalang bank negara itu kerana memiliki mentaliti 'lien tax'.


Pembalasan Beijing dengan pantas. Dalam beberapa hari, pengawal selia membatalkan IPO, tetapi sebelumnya pihaknya memanggil eksekutif Ma dan Ant untuk mengadakan pertemuan. Dalam beberapa minggu sejak itu, pengawal selia memerintahkan Ant untuk menyusun semula sebahagian besar syarikat. Mereka bahkan memperluas pengawasan mereka ke Alibaba, yang sekarang menjadi subjek penyelidikan atas tuduhan monopoli. 


Berita terkini adalah bahawa dia tidak ditangkap tetapi sengaja berdiam diri ketika siasatan pemerintah China dilakukan ke atas syarikatnya. Mungkin kerajaan China bertujuan untuk menjadikan Jack Ma lebih rendah hati. 


Jack Ma kini merupakan orang terkaya kedua di China. Pemain berusia 56 tahun itu adalah pengasas syarikat gergasi e-dagang Alibaba dan Ant Group.


Kisah Jack Ma telah menjadi inspirasi kepada banyak pihak. Kerana jutawan ini bukan dari keluarga kaya. Ma memulakan kerjayanya sebagai guru bahasa Inggeris, di mana dia hanya memperoleh US $ 12 sebulan. 


Pada tahun 1999, Ma mengasaskan Alibaba dengan bantuan 17 orang rakannya.


Kemudian, pada tahun 2014, Alibaba muncul di IPO terbesar dalam sejarah AS. Mengambil tempat di bursa saham segera menjadikan Ma orang terkaya di China. 

Jack Ma, yang makin kaya  dilihat semakin sombong dan banyak bicara pada saat dua syarikatnya, Alibaba dan Ant Financial, semakin dominan di China. Terdapat begitu banyak pengguna dan begitu juga data yang dikumpulkan. 

Pihak berkuasa di China memandang terlalu banyak pengaruh ini sebagai risiko terhadap kestabilan politik dan ekonomi negara. Ant Group, misalnya, dapat mengumpulkan yuran pinjaman tanpa peraturan ketat yang dikenakan ke atas bank perdagangan. 


Jack Ma akhirnya membuat kemunculan semula pada 20 Januari 2021 dalam talian di pertunjukan guru di China. Kedudukannya tidak jelas di mana ia berada. Namun, banyak yang mengatakan bahawa Jack Ma tidak ditangkap, hanya mengajar pelajaran untuk tidak membuat polemik