Kod Sumber Cyberpunk 2077 yang Dicuri Dilelong dengan harga USD1 Juta


Pengodam yang menyerang pemaju permainan video CD Projekt Red (CDPR) dengan serangan ransomware melelong kod sumber permainan yang dicuri sehingga berjuta-juta dolar.

Dalam serangan itu, penggodam berjaya memasukkan banyak maklumat penting, termasuk kod sumber untuk permainan popular Cyberpunk 2077, The Witcher 3 dan Gwent. Penggodam mengancam bahawa mereka akan melepaskan kod sumber jika CDPR tidak mematuhi tuntutan tebusan mereka.


Nampaknya ancaman itu membuahkan hasil. Beberapa hari selepas CDPR mendedahkan serangan itu, akaun keselamatan siber vx-underground menemui data CDPR yang dicuri yang telah dibocorkan di forum dalam talian.


Kebocoran awal yang didakwa mengandungi kod sumber untuk permainan Gwent, sementara vx-underground menemui lelongan kod sumber yang lebih berharga di forum dalam talian Exploit.


Keaslian data yang dilelong belum disahkan. Tetapi menurut firma keselamatan siber KELA, mereka percaya data yang dilelong adalah asli.


"Kami percaya ini adalah lelongan sebenar oleh penjual sebenar yang mengakses data," kata jurucakap KELA kepada The Verge.


"Penjual menawarkan penjamin dan dia hanya membenarkan orang mempunyai deposit untuk berpartisipasi - taktik yang digunakan oleh banyak penjual untuk menunjukkan mereka serius dan untuk memastikan tidak ada penipuan," lanjutnya.


Penganalisis perisik ancaman KELA Victoria Kivilevich berjaya memuat turun beberapa maklumat yang diberikan kepadanya oleh seseorang yang mengaku terlibat dalam lelongan ini. Kivilevich yakin data menunjukkan kod sumbernya asli.


KELA mengatakan lelongan itu menawarkan kod sumber untuk permainan yang dikeluarkan oleh CDPR dan Red Engine, termasuk The Witcher 3: Wild Hunt, Thronebreaker: The Witcher Tales dan Cyberpunk 2077. Data yang dicuri ini juga dipercayai mengandungi dokumen dalaman, tetapi belum diketahui apa jenis dokumen yang terdapat di dalamnya.


KELA mengatakan data-data ini dilelong dengan harga mulai dari USD 1 juta , dengan tawaran ganda dari USD 500,000. Mereka juga bermaksud menjual semua data sekaligus dengan harga USD 7 juta .


Hanya pengguna yang menyimpan 0.1 bitcoin sahaja yang dibenarkan untuk menyertai lelongan. Oleh itu, Kivilevich percaya bahawa lelongan ini serius dan data yang dijual adalah sahih.


CDPR sebelumnya mengatakan mereka tidak akan berunding atau mematuhi permintaan penggodam. Pemaju Poland itu mengatakan bahawa mereka telah mendapatkan infrastruktur IT dan menghubungi pihak berkuasa yang berkaitan dan pakar forensik.

Previous Post Next Post

Contact Form