MacBook Pro Baru Akan Kembali Dengan Port HDMI dan Slot Kad SD

 


Apple merancang untuk melancarkan dua model MacBook Pro dengan reka bentuk baru pada separuh kedua tahun 2021. Kedua-dua model tersebut didakwa membawa kembali port HDMI dan slot kad SD.

Ini adalah kebocoran terbaru mengenai MacBook Pro 2021 dari penganalisis Ming-Chi Kuo. Pemulangan pembaca kad SD pertama kali dilaporkan oleh Mark Gurman dari Bloomberg.


"Kami meramalkan bahawa dua model MacBook Pro dari Apple pada 2H21 akan memiliki beberapa perubahan reka bentuk dan spesifikasi yang signifikan," tulis Kuo dalam catatannya, seperti dikutip oleh MacRumors, Rabu (24/1/2021).



"Beberapa perubahan praktikal untuk pengguna menggunakan pembaca kad SD dan port HDMI," lanjutnya.


Pada bulan Januari, Kuo mengatakan Apple akan melancarkan MacBook Pro 14 dan 16 inci. Kedua-duanya akan membawa beberapa perubahan seperti pengembalian pengecas MagSafe, penghapusan Touch Bar, reka bentuk yang lebih rata, dan lebih banyak port untuk sambungan.


Seperti diketahui, MacBook Pro 16 inci sekarang hanya mempunyai empat port Thunderbolt 3 USB-C dan bicu fon kepala untuk sambungan. Pada tahun 2016, Apple memutuskan untuk menghilangkan hampir semua port lain dan hanya menggunakan USB-C dan bicu fon kepala.


Sebagai perbandingan, MacBook Pro edisi 2015 menggunakan MagSafe, dua port Thunderbolt, USB-3, dan jack heaphone di sebelah kiri dan USB-3, port HDMI, dan slot kad SD di sebelah kanan.


Kekurangan pilihan port bermaksud pengguna harus memasang dongle atau adaptor yang menukar USB-C ke HDMI atau bahkan USB-A biasa untuk menyambungkan periferalnya yang ada.


Kuo tidak menjelaskan pilihan slot input / output apa yang akan ada pada MacBook Pro 2021. Komputer riba baru ini dijangka akan dilancarkan pada musim bunga tahun ini.

Previous Post Next Post

Contact Form