Makanan adalah barang yang paling banyak dihantar melalui GrabExpress


GrabExpress baru saja mengumumkan sejumlah ciri baru dalam perkhidmatannya. Bersama pengumuman ini, GrabExpress senarai  barang yang  boleh dikirim melalui platformnya.


Makanan adalah barang yang paling banyak dikirim melalui GrabExpress mengingat perkhidmatan yang ditawarkan memang melayani keperluan pengiriman cepat, baik untuk ekspres maupun pada hari yang sama.


Kerana dengan perkhidmatan kami yang ekspres dan sehari-hari, sementara makanan tidak dapat bertahan lama, banyak pengguna lebih suka perkhidmatan kami daripada ekspedisi.


Selain itu, item lain yang sering dihantar melalui GrabExpress adalah produk fesyen. Sementara itu, item terakhir yang kini telah meningkatkan penghantarannya adalah dokumen.


Dokumen ini sudah mulai berkembang, walaupun sudah lama ada. Tetapi sekarang kita terpaksa bekerja dari rumah, dan pejabat mungkin memerlukan dokumen dengan tandatangan basah. Banyak dari pengiriman ini sedang dilakukan, baik ke pejabar atau rumah.


Logistik dari Grab ini di 2021 tetap membawa semangat bagi Grab for Good. kerana  inovasi yang dihadirkan di tahun ini diharapkan dapat memangikin digitalisasi.


Sementara untuk tren logistik di 2021,  bisnis e-commerce masih akan menjadi faktor penggerak untuk industri ini dan diikuti oleh social commerce.


Salah satu inovasi yang terdapat dalam perkhidmatan GrabExpress, adalah paparan aplikasi yang dibuat lebih sederhana dan lebih lancar. Perubahan ini juga diharapkan dapat memudahkan pengguna ketika mengirim.


GrabExpress telah melancarkan kemas kini ini secara berkala. Setiap orang yang telah mengemas kini aplikasi melalui Play Store dan App Store seharusnya dapat melihat tampilan baru di GrabExpress.


Dengan antara muka baru ini, lebih mudah bagi pengguna Grab untuk mengetahui kos penghantaran. Jadi, pengguna hanya perlu memasukkan lokasi dan tujuan penghantaran, kos penghantaran dapat dikesan dengan segera, tanpa perlu memasukkan alamat penuh terlebih dahulu.


Ciri lain yang juga terdapat di GrabExpress adalah borang penghantaran. Melalui ciri ini, pengguna dapat meminta penerima untuk mengisi borang dengan alamat tujuan, sehingga lokasi dapat lebih tepat.


Cabaran yang biasanya dihadapi oleh perkhidmatan penghantaran adalah bahawa pengirim kadang-kadang tidak tahu ke mana harus pergi, sehingga penerima yang lebih biasa dengan kawasan mereka dapat mengisi diri mereka sendiri.


GrabExpress sekarang juga memudahkan pengguna untuk mengesan pakej yang dihantar, terutama bagi pengguna yang mengirim banyak paket sekaligus dalam satu pakej.


Jadi sekarang pengguna dapat melihat status setiap paket yang dikirimkan. Jadi penjual sosial yang cemas jika barang belum sampai dapat diatasi.

Terdapat juga fitur pesan untuk alamat yang sebelumnya dikirim ke Jadi, alamat destinasi dapat disimpan dan pengguna dapat membuat pesanan terus ke penerima.


GrabExpress kini membantu meningkatkan keupayaan sistem penghantaran ke banyak destinasi. Bersenjata dengan peningkatan ini, sistem akan secara automatik menghadirkan rute terpantas dan terdekat, sehingga menurunkan biaya pengiriman.


Dalam versi terbaru ini, mudah hanya dengan satu butang setelah memasukkan beberapa alamat tujuan, pengguna dapat segera mengetahui cara mencari rute terpantas ke tujuan mereka.