Mencari perkataan 'Anjing' di Instagram Stories dianggap rasis


 Pencarian perkataan 'anjing' atau anjing di ciri Instagram Stories tidak memaparkan haiwan berkaki empat, tetapi kotak makanan Cina. Ini dianggap rasis dan menimbulkan kemarahan.

Pemerhati isu perkauman mengatakan hasilnya menimbulkan stereotaip perkauman. Berdasarkan mesej Facebook dalaman, masalah ini ditemui oleh pekerja Instagram minggu lalu. Tetapi sebenarnya, pengguna Instagram telah lama melaporkannya sejak 2019.


"Bagaimana kriteria untuk emoji dianjurkan dan dapatkah kita membuang emoji ini sehingga tidak lagi mengabadikan stereorypes perkauman Asia?" tulis pekerja yang bekerja sebagai Pengurus Program untuk bahagian Integriti Produk di Instagram.



"Saya telah mengujinya dengan 3 anggota keluarga dan hasil pencarian yang muncul tetap sama,".


Masalah ini hanya dikesan di Instagram pada alat Apple. Namun, pekerja merasakan masalah tersebut dapat mengabadikan storeotaip anti-Asia, jadi ia perlu segera diselesaikan.


Pada awal Oktober 2019, seorang pengguna Twitter mencari gif di Instagram dengan kata kunci carian 'anjing kecil comel'. Tetapi yang muncul adalah kotak pembungkusan makanan Cina.


"Mengapa ketika saya mencari gif anjing comel di Instagram yang muncul sebagai ganti makanan Cina," kata seorang pengguna dengan akaun @Cami_Uke.


Menjawab perkara ini, Ketua Instagram Adam Mosseri menjelaskan melalui Twitter bahawa emoji itu nampaknya berkaitan dengan istilah 'doggy bag'. Seorang pengguna Twitter juga menjelaskan bahawa pembungkusan makanan untuk dibawa pulang sering disebut sebagai 'beg doggie' di Afrika Selatan kerana kebiasaan membawa pulang makanan untuk diberikan kepada anjing peliharaan.


Di Afrika Selatan, kotak bawa pulang disebut "doggie bag" kerana anda membawa pulang sampah untuk memberi makan haiwan kesayangan anda. ­čŽ┤ - Shiba Melissa Mazaza (@iamshiba) 8 Februari 2021


Untuk menyelesaikan masalah yang berpanjangan ini, Facebook sebagai pemilik Instagram akhirnya memutuskan untuk membuang emoji dari semua hasil carian.


"Kami telah mengeluarkan emoji sehingga tidak lagi muncul dalam carian yang berkaitan, dan kami sedang menyiasat mengapa ini dapat terjadi agar kesalahan serupa tidak berulang," kata Facebook.


Adam Mosseri, yang mewakili Instagram, telah meminta maaf kerana masalah ini telah menyinggung perasaan pengguna perkhidmatannya. "Kami telah menghapus istilah carian dan meminta maaf kerana salah faham, terutama dengan mereka yang tersinggung," pungkasnya.