Menguji Ciri Tunggal pada Kamera Samsung Galaxy S21 +


Samsung telah melancarkan siri Galaxy S21 ke pasaran baru-baru ini. Telefon pintar ini membawa sejumlah peningkatan berbanding pendahulunya, terutama di sektor kamera.


Kami berkesempatan untuk mencuba siri Galaxy S21 + dan artikel ini membincangkan bagaimana ciri Single-Take sangat berguna untuk membuat kandungan.


Sebenarnya, ini bukan ciri baru pada kamera telefon pintar Samsung, tetapi dalam siri Galaxy S21, fitur ini telah meningkat, iaitu Dynamic Slo-Mo dan Highlight Video yang dikuasakan oleh kecerdasan buatan atau Artificial Intelligence (AI).


Fitur Single-Take diharapkan dapat memberi kemudahan kepada pengguna untuk menghasilkan pelbagai kandungan dengan hanya satu snap.


Dalam menu kamera, pengguna mesti mengaktifkan ciri ini terlebih dahulu dan dia dapat menentukan gambar apa yang akan dihasilkan. Dalam kes ini, terdapat tujuh pilihan, iaitu Video yang Disaring, Foto yang Disaring, Klip Efek Kelajuan, Potret, Tangkapan Lebar / Pangkas, dan Video Sorotan.

Tujuh pilihan harus dibiarkan aktif, bagaimanapun, AI pada Galaxy S21 + secara automatik akan menentukan tangkapan apa yang dihasilkan mengikut objek yang dirakam oleh lensa.


Mengenai berapa banyak foto dan video, ia bergantung pada objek yang menjadi sasaran dan beberapa faktor lain semasa proses rakaman.


Oleh itu, cubalah menangkap objek atau momen yang akan menghasilkan beberapa objek sekaligus dengan baik dalam masa maksimum 15 saat.


Kemudian, kami juga berusaha membuat kandungan dengan idea mudah: membuat latte kopi di rumah dengan bahan asas es, susu, dan pekat espresso.


Semasa proses rakaman, kamera Galaxy S21 + dicuba beberapa sudut, bukannya mengambil dari satu sudut secara statik. Semakin banyak sudut tangkapan, semakin banyak kandungan yang dihasilkan oleh fitur Single-Take.

Dalam eksperimen ini, kami memilih durasi maksimum 10 saat untuk proses pengambilan kandungan dan sekurang-kurangnya kami mencuba dua eksperimen sehingga kami mendapati proses membuat kandungan yang kami anggap bagus untuk dimuat naik ke media sosial.


Rakaman 10 saat proses membuat kopi rumah latte menghasilkan 9 isi. Secara amnya, AI pada Galaxy S21 + terbukti mampu menangkap momen penting dari proses rakaman.

Contohnya, apabila susu dan espresso pekat dituangkan ke dalam gelas yang disimpan sebagai foto statik dengan sempurna tanpa pecah.

Sperti yang telah disebutkan di awal, konten yang dihasilkan oleh fitur Single-Take juga meliputi Video yang Disaring, Foto yang Disaring, Klip Efek Kecepatan, Potret, Gambar Lebar / Potong, dan Video Sorotan. .


Berdasarkan proses rakaman yang sedang berlangsung, AI menghasilkan kandungan secara automatik. Oleh itu, penting untuk membuat rancangan dengan baik sebelum menjalankan rakaman kandungan.

Untuk kandungan video yang dihasilkan oleh Single-Take, Galaxy S21 + menambah audio dan kesan tambahan lain yang diperlukan. Oleh itu, jika itu mencukupi, pengguna dapat segera berkongsi kandungannya di media sosial atau yang lain.


Spesifikasi kamera Galaxy S21 +


Kamera depan

  • 10MP Dual Pixel AF, FOV 80 °, F2.2, 1.22µm
Kamera belakang

  1. Ultra Lebar: 12MP FF, FOV 120 ° F2.2, 1.4µm
  2. Sudut lebar: 12MP Dual Pixel AF, FOV 79 °, OIS, F1.8, 1.8µm
  3. Telefoto: AF Pengesanan Fasa 64MP, Hybrid Optic 3X, FOV 76 °, OISF2.0, 0.8µm
  4. Zum Ruang 30X