Mi TV 55 Bezel Less 4K, Mewah dengan (Relatif) Harga Mampu

 


Xiaomi sinonim dengan peranti yang harganya lebih murah daripada peranti di kelasnya. Apa sahaja barisan produk. Tetapi, khusus untuk Mi TV 55 inci Bezel Less 4K, harganya membuat dahi berkerut. Kenapa?

Ini sebenarnya bukan Xiaomi. Tetapi setelah melihat spesifikasinya sekali lagi, ternyata TV ini tidak berada di kelas TV 4K 55 inci yang lain, kerana panelnya menggunakan teknologi quantum dot, alias QLED. TV lain dengan panel ini jelas harganya .

Reka bentuk

Sebagai TV QLED dengan harga yang jauh lebih murah daripada peranti di kelasnya, biasanya reka bentuk dan bahan adalah aspek yang dikorbankan. Tetapi di Mi TV 55 inci Bezel Less 4K, rasanya tidak seperti itu.


Rangka terbuat dari aluminium, yang membuatnya kelihatan mewah. Kemudian, seperti namanya, bezel di TV ini juga sangat tipis. Nisbah skrin-ke-badan mencapai 96%, akibatnya panel pepenjuru 55-inci ini dapat disimpan dalam badan berukuran 1.230 mm x 714 mm.


Apabila dihidupkan, bezel hampir tidak kelihatan. Kecuali untuk bezel bawah yang menempatkan logo 'Mi' - yang juga hampir tidak dapat dilihat dan lampu penunjuk yang hanya menyala sebentar ketika TV dihidupkan.



'Kaki' TV ini juga terbuat dari logam, yang perlu dipasang kecuali TV dipasang di dinding menggunakan pendakap. Kaki sendiri kelihatan dan terasa pejal, kecuali benang plastik untuk memasang skru ke TV, yang memerlukan usaha tambahan untuk memasang.


Pilihan pelabuhan

Bilangan port yang disediakan cukup banyak. Terdapat tiga port HDMI 2.1 dengan sokongan eARC. Namun, walaupun mempunyai port HDMI 2.1, TV tidak menyokong kadar penyegaran berubah (kadar penyegaran maksimum 60Hz). Ya, tetapi dengan harga seperti ini, itu wajar.


Selain itu terdapat juga dua port USB 2.0, port ethernet, dan port audio 3.5 mm, optik, dan AV. Standard sambungan WiFinya 802.11ac dan Bluetooth 5.0. Dalam pengujian, dengan sambungan internet 100 Mbps melalui penghala WiFi AX, sama sekali tidak ada masalah dalam memainkan kandungan 4K, sama ada di YouTube, Netflix atau Disney + Hotstar.

Perisian

TV ini mempunyai dua 'wajah' dari segi perisian, iaitu 'wajah' Android TV dan Patch Wall yang merupakan antara muka yang dibuat oleh Xiaomi. Pengguna boleh memilih mengikut citarasa. Bahkan pada alat kawalan jauh terdapat dua butang rumah, satu untuk memasuki Android TV, dan satu lagi untuk Patch Wall.

Android TV kelihatan sama seperti yang digunakan pada TV lain. Tetapi Patch Wall cukup menarik. Kerana Xiaomi merangkumi banyak kemudahan untuk pengguna di UI ini, seperti siaran TV tempatan yang dapat ditonton tanpa perlu melanggan apa-apa, maka Patch Wall juga dapat berfungsi seperti agregator kandungan video.


Pengguna akan diperlihatkan kandungan yang dapat dipilih di halaman beranda, kemudian ketika dipilih, mereka akan diarahkan ke aplikasi yang menyediakan konten tersebut.


Jauh untuk Mi TV Bezel Less 55 inci adalah biasa untuk peranti Xiaomi lain, baik TV dan Mi Box. Kecil, dan dilengkapi dengan butang (mungkin) sesuai untuk keperluan pengguna.


Terdapat butang akses pantas ke Netflix ke Amazon Prime Video. Seperti yang ditulis di atas, terdapat dua butang rumah, dan satu butang belakang. Kemudian butang kelantangan di bahagian paling bawah, butang arah, kuasa, dan butang Pembantu Google.


Kualiti gambar

Bahagian ini 'dijual' oleh Xiaomi melalui panel QLED. Panel VA 10-bit ini dipamerkan dengan gambar mewah. Tahap kontras, seperti panel QLED, sangat tinggi, bahkan warna yang dipaparkan sangat bersemangat, alias sangat keluar.


Cuma, tetapan lalai TV pada tahap kecerahan dan tepu sedikit terlalu tinggi untuk mata saya, dan mungkin juga bagi kebanyakan orang. Kerana memang tetapan kecerahan lalai terpaku di sebelah kanan. Walau bagaimanapun, ini mudah disesuaikan mengikut citarasa pengguna, atau menggunakan pratetap yang telah disediakan.


Xiaomi juga membenamkan fungsi melancarkan gerakan atau MEMC, yang menjadikan paparan video - tanpa mengira fps - kelihatan sangat lancar. Bahagian ini dapat menjadikan gambar terasa mewah, atau mengganggu. Sekali lagi bergantung pada citarasa pengguna, kerana ciri ini dapat disesuaikan dengan tahap kelancaran, atau bahkan dimatikan sepenuhnya.



Mi TV 55 inci Bezel Less 4K menyokong Dolby Vision dan HDR 10. Apabila melihat kandungan dengan standard ini, kualiti gambar akan jauh lebih mewah. Apatah lagi jika dibandingkan dengan TV 4K dengan harga lebiih mahal.


Audio

Dalam spesifikasi, Bezel Less 4K 55 inci Mi TV ditulis mempunyai pembesar suara 15W x 2, yang terdiri daripada 2 tweeter dan 4 pembesar suara jarak tengah bass (ini ditulis di laman web rasmi mereka)


Kualiti suaranya cukup bagus untuk TV badan nipis ini, tetapi tidak dapat dibandingkan jika anda menggunakan pembesar suara luaran atau bar suara. Namun, untuk melihat di ruangan yang tidak terlalu besar, pembesar suara dalaman ini cukup memuaskan.


Oh ya, kehadiran HDMI dengan ciri eARC membolehkan anda menghantar isyarat audio Dolby Atmos ke peranti teater rumah anda melalui HDMI, yang pasti akan meningkatkan pengalaman menonton TV anda.

Jadi, untuk siapa Mi TV 55 inci Bezel Less 4K? Pada pendapat saya, TV ini sesuai untuk anda yang ingin 'naik taraf' dari TV 4K  dengan harga yang lebih murah tetapi tidak menginginkannya atau kewangan  tidak mencukupi untuk naik ke TV yang harganya mahal.


Mengapa harganya murah? Oleh kerana peningkatan ketara dalam kualiti gambar dari Mi TV 55 inci Bezel Kurang pada pendapat kami adalah TV dengan panel OLED, yang harganya lebih  mahal.

Terlepas dari kualiti gambar yang mewah, saya rasa Patch Wall adalah penyelesaian menarik untuk tetap dapat menonton TV tempatan secara percuma tanpa perlu memasang antena. Sudah tentu, jika anda mempunyai sambungan internet yang stabil dan cukup pantas.


Kekuatan

  • Kualiti gambar dengan harga yang berpatutan. Bezel Mi TV 55 inci Kurang
  • Sokongan untuk pelbagai standard seperti Dolby Vision, Dolby Atmos, HDR 10+.
  • Perisian Patch Wall Berguna.

Kelemahan

  • Butang pada alat kawalan jauh agak bising.
  • Lampu latar agak tidak konsisten, terutamanya ketika memainkan video dengan gambar gelap.