Pengguna Boleh Membuka Kunci iPhone dengan Apple Watch

 


Di masa depan walaupun wabak itu berakhir, penggunaan topeng akan menjadi kebiasaan dan kebiasaan ini sebenarnya akan memberi kesan kepada ciri telefon pintar.

Salah satunya adalah Face ID yang agak sukar digunakan di mana banyak orang menggunakan topeng dan Apple juga memudahkan pengguna yang menggunakan topeng untuk dapat membuka skrin iPhone mereka dengan memasukkan kata laluan atau PIN. Namun, langkah ini masih dianggap agak menyusahkan pengguna.


Apple juga memudahkan pengguna, terutama mereka yang memiliki Apple Watch, kerana melalui kemas kini iOS 14.5, iPhone akan mengesan pengguna yang memakai topeng.


Sekarang apabila ia mengesan Apple Watch yang telah dipasangkan dan disahkan, iPhone akan dibuka setelah melakukan imbasan wajah separa.


Pengguna kemudian akan diberitahu melalui Apple Watch mereka melalui fitur buzz haptic yang memberitahu mereka bahawa prosedur membuka kunci berjaya.


Namun, harap maklum bahawa ciri ini diikutsertakan, yang bermaksud tidak akan diaktifkan secara lalai dan pengguna harus mengaktifkannya secara manual.


Selain itu, ia hanya berfungsi untuk membuka kunci telefon sahaja dan perkara untuk pembelian App Store atau menggunakan Apple Pay akan memerlukan imbasan wajah penuh atau menggunakan kod laluan.


Walaupun begitu, ini akan terhad dari segi kebolehgunaan kerana tidak semua pengguna iPhone memiliki Apple Watch. Namun, ia memberi mereka yang melakukan pilihan, jadi mungkin masih berguna.