Perpustakaan Muzik Padam Muzik Google Play Mulai Akhir Februari 2021


Google akan memadamkan perpustakaan di Muzik Play yang dimiliki oleh pengguna mulai akhir Februari 2021. Setelah berhenti beroperasi pada bulan Disember 2020, perpustakaan muzik masih tersedia untuk dieksport.


Setelah aplikasi ditutup, Google pada mulanya berencana memberi pengguna hingga akhir tahun 2020 untuk memindahkan data tersebut ke YouTube Music menggunakan alat bawaan atau memuat turun salinan luar talian melalui Google Takeout.


"Senarai trek, senarai main, stesen radio, muat naik dan pembelian di perpustakaan Muzik Google Play anda, serta sejarah main balik dan carian anda," kata Google


Tarikh akhir tahun jatuh ke tahun 2021, tetapi Google kini meneruskan rancangannya untuk menghapus semua data Muzik Google Play.


Ini selaras dengan e-mel yang mula diterima oleh beberapa pelanggan sejak minggu lalu.


"Pada 24 Februari 2021, kami akan menghapus semua data Muzik Google Play anda. Ini termasuk pustaka muzik anda dengan muat naik, pembelian, dan apa sahaja yang telah anda tambahkan dari Muzik Google Play. Selepas tarikh ini, tidak ada cara untuk memulihkannya, ”tulisnya.



Google masih memberi pengguna peluang untuk memindahkan perpustakaan muzik mereka ke YouTube Music. Walaupun pengguna sebelumnya telah melakukannya.


E-mel ini belum dihantar ke semua pengguna Muzik Play, tetapi semua orang nampaknya mempunyai tarikh akhir yang sama.


"Sekiranya anda ingin memuat turun pustaka dan data Muzik Google Play, anda boleh melakukannya dengan Google Takeout sebelum 24 Februari 2021," dia menyimpulkan.