Petua untuk Mengecas Bateri Telefon Pintar Lebih Cepat Semasa Diisi

 


Sebagai pengguna telefon pintar, bateri adalah komponen yang paling penting. Daya tahan lama dan masa pengecasan pantas membolehkan pengguna menggunakan telefon pintar lebih lama. Oleh itu, hari ini banyak pengeluar menghadirkan telefon pintar dengan bateri besar dan ciri pengecasan pantas.

Pada masa ini telefon pintar dengan bateri besar dan ciri pengecasan pantas adalah telefon pintar yang paling dicari. Pengecasan pantas adalah teknologi yang terdapat di telefon pintar dan penyesuai untuk menyesuaikan pengecasan bateri dengan lebih cepat.


Sayangnya, masih banyak orang yang tidak memanfaatkan teknologi ini. Lalu bagaimana saya mengecas bateri telefon pintar dengan cepat? Berikut adalah beberapa petua.



Matikan Telefon Pintar


Mengecas telefon pintar semasa dimatikan adalah salah satu kaedah yang paling berkesan supaya bateri dapat diisi dengan cepat dengan cepat. Apabila telefon pintar diisi dan dimatikan, semua aktiviti yang dilakukan oleh telefon pintar juga berhenti. Dengan cara itu, tidak ada yang menghalang proses pengecasan sehingga bateri dapat mengisi dengan cepat.


Jangan Mengecas dari Laptop


Mengecas menggunakan port USB pada komputer riba atau komputer anda akan memakan masa yang sangat lama untuk dicas. Untuk itu, anda harus mengecas telefon pintar anda menggunakan penyesuai yang disambungkan ke elektrik supaya bateri dapat dicas sepenuhnya dan telefon pintar juga dilindungi dari risiko kerosakan.


Hidupkan Mod Pesawat


Sekiranya anda tidak mahu mematikan telefon pintar semasa sedang mengecas, maka pilihan lain adalah mengaktifkan Mod Pesawat sebagai gantinya. Dengan mengaktifkan Mod Pesawat, telefon pintar secara automatik akan memutuskan sambungan internet dan isyarat pengendali sehingga pengecasan dapat menjadi lebih optimum dan lebih cepat.


Jangan Gunakan Telefon Pintar


Sekiranya mengaktifkan Mod Pesawat bukanlah pilihan untuk anda, maka anda boleh mengelakkan pengisian semasa menggunakan telefon pintar. Ini dapat membantu mengecas lebih cepat dan telefon pintar anda juga jauh lebih selamat. Sekiranya sebelum ini telefon pintar anda panas, suhu akan menurun dengan sendirinya dan pengecasan akan lebih cepat.


Gunakan Penyesuai Pengecasan Pantas


Yang terakhir adalah menggunakan penyesuai yang mempunyai teknologi pengecasan pantas sehingga anda dapat mengecasnya lebih cepat. Tetapi perlu diingat, untuk menggunakan penyesuai pengecasan pantas, anda juga harus memastikan telefon pintar dan kabel yang digunakan menyokong ciri yang serupa.


Salah satu penyesuai dengan ciri pengecas pantas terbaik adalah Finix dari HIPPO Elite. Adaptor Finix menyokong dua modul pengecasan pantas, iaitu Quick Charge 3.0 dan Power Delivery yang dapat menghasilkan output total hingga 60W. Sudah tentu, dengan menggunakan penyesuai ini, telefon pintar anda akan dicas lebih cepat.


Itulah beberapa petua agar bateri telefon pintar anda dapat diisi lebih cepat tanpa perlu risau risiko kerosakan bateri telefon pintar anda. Ayuh, cubalah!