PlayStation 5 telah terjual 4.5 juta unit

 


Sony dilaporkan telah menghantar 4.5 juta unit PlayStation 5 di seluruh dunia pada tahun 2020. Maklumat ini didedahkan bersama dengan laporan pendapatan terkini syarikat.


Laporan itu juga menyoroti kemampuan Sony untuk menghasilkan konsol ini secara besar-besaran, yang pada pelancarannya pada bulan November adalah yang jarang berlaku.


Permintaan untuk PlayStation 4 telah turun secara drastik dari tahun ke tahun, dengan 1.4 juta unit dihantar pada suku Oktober-Disember, penurunan 77% dari tahun sebelumnya.


Namun, Sony sebenarnya berjaya menjual lebih sedikit PS4 pada suku tersebut berbanding pada bulan Julai hingga September.


Perniagaan permainan Sony secara keseluruhan menunjukkan prestasi yang lebih baik daripada tahun lalu. 


Pendapatan meningkat 40% menjadi 883,2 miliar yen (USD 8,4 miliar), sebahagiannya didorong oleh penjualan PS5. Keuntungan operasi meningkat 50% kepada 80.2 bilion yen (USD 763.3 juta) kerana penjualan permainan yang lebih tinggi, langganan PlayStation Plus, dan margin yang lebih baik pada perkakasan PS4.


Tidak ada penjelasan mengenai kesan kekurangan PS5 yang menyebabkan banyak pemain tidak dapat membelinya. Tetapi sekurang-kurangnya, pelancaran PS5 nampaknya setara dengan pelancaran PS4 yang juga terjual 4.5 juta unit pada suku pelancarannya.


Bagi pesaing Sony, Microsoft, ia belum mengeluarkan angka penjualan khusus untuk peranti Xbox Series X atau Series S dalam laporan pendapatannya minggu lalu. Tetapi syarikat itu mengatakan pendapatan Xbox meningkat 86% dari tahun ke tahun.