Tentera Myanmar menyekat Facebook dan WhatsApp


Selepas rampasan kuasa, pemerintah tentera Myanmar memerintahkan pengendali telekomunikasi tempatan untuk menyekat Facebook buat sementara waktu sehingga 7 Februari.


Beberapa pengguna di subreddit Myanmar melaporkan bahawa mereka tidak lagi dapat mengakses Facebook di telefon mereka, yang menunjukkan pengendali telah mematuhi perintah tersebut.


Pemerintah baru Myanmar berpendapat bahawa Facebook berperanan dalam mewujudkan ketidakstabilan. Untuk memerintahkan penyekat itu, pemerintah Myanmar merujuk kepada undang-undang telekomunikasi yang membenarkan banyak tindakan untuk kepentingan umum dan negara.


NetBlocks, sebuah laman web yang melacak penggunaan internet global, melaporkan bahawa MPT, pengendali milik negara terbesar di Myanmar, telah menyekat Facebook, WhatsApp, Instagram dan Messenger di rangkaiannya.


Jurucakap Facebook mengatakan bahawa mereka mengetahui bahawa akses ke Facebook pada masa ini terputus untuk beberapa orang.


"Kami meminta pihak berwajib untuk memulihkan hubungan agar orang di Myanmar dapat berkomunikasi dengan keluarga dan rakan mereka dan mengakses maklumat penting," kata seorang jurucakap Facebook.


Sekatan Facebook itu berlaku beberapa hari selepas tentera Myanmar mengambil alih dan mengisytiharkan keadaan darurat selama setahun setelah menahan Aung San Suu Kyi dan pemimpin lain dari parti Liga Nasional Demokrasi.


Selepas rampasan kuasa, penduduk di pelbagai wilayah Myanmar melaporkan penutupan rangkaian internet dan telefon selama beberapa jam. Penduduk yang sukar berkomunikasi telah beralih ke aplikasi pesanan luar talian seperti Bridgefy.


Facebook adalah aplikasi yang popular di kalangan 22 juta pengguna internet di Myanmar. Aplikasi media sosial ini juga disebut sebagai penyebab banyak keganasan di Myanmar kerana mereka gagal membendung penyebaran maklumat yang salah.


Laporan dari kumpulan hak asasi manusia pada tahun 2018 mendapati bahawa Facebook digunakan untuk mendorong perpecahan dan menghasut keganasan di Myanmar. Setelah laporan dikeluarkan, eksekutif Facebook bersetuju bahawa tindakan mereka tidak mencukupi.


Sebelum disekat, Facebook telah menandakan Myanmar sebagai 'lokasi berisiko tinggi sementara'. Aplikasi yang dibuat oleh Mark Zuckerberg mengatakan bahawa ia akan menghapus pos yang meminta senjata dan melindungi pos yang mengkritik tentera Myanmar. 

Previous Post Next Post

Contact Form