PUBG VS Free Fire, mana yang lebih hebat?


Dua game battle royale yang telah berjaya didominasi, PUBG Mobile dan Free Fire. Terdapat beberapa sebab mengapa mereka banyak disayangi.

Walaupun mereka mempunyai genre yang sama, kedua permainan ini mempunyai nilai tersendiri untuk peminat. Kedua-duanya mempunyai nilai tambah. Tetapi apa yang mereka minat?


1. Kehadiran pelbagai kandungan yang membina semangat berdaya saing

Sama ada Free Fire atau PUBG Mobile, kedua permainan ini mempunyai tema yang kompetitif. Pada hakikatnya, dalam game battle royale yang paling kuat adalah yang berjaya bertahan hingga akhir. Sudah tentu, dalam proses menang ada pesaing yang mesti anda kalahkan terlebih dahulu. Di sinilah terletaknya kegembiraan bermain permainan yang kompetitif.



Kecemasan adrenalin ketika harus menghadapi musuh untuk bertahan adalah daya tarikan utama para pemain. Lebih-lebih lagi, ia mengandungi pelbagai senjata yang menjadikan permainan lebih tegang. Belum lagi bahawa pemain harus mengasah kemahiran ketepatan menembak mereka untuk menjadi yang terbaik dalam pertandingan.


Dari dua aspek ini, pemain mendapat banyak suntikan emosi untuk meneroka permainan. Ketika pemain mencapai tahap ini telah berjaya menarik perhatian pemain. Melalui kandungan yang disajikan, kedua tajuk ini cukup digemari atau disukai.



2. Ejekan grafik tidak menghalang pemain Free Fire untuk terus setia


Dalam komuniti kedua-dua permainan itu, terdapat pertandingan mengecewakan mengenai grafik. Free Fire adalah sumber ejekan kerana grafik di dalamnya tidak HD atau maksimum. Lontaran permainan 8bit juga memeriahkan media sosial yang bertujuan untuk permainan Free Fire. Berbeza dengan PUBG Mobile, yang pertama kali menampilkan paparan grafik teratas.


Namun, kekurangan aspek grafik tidak menjadikan pemain Free Fire hilang kesetiaan. Dilaporkan oleh laporan dari SEA Limited, pengguna aktif setiap hari permainan ini mencapai 100 juta orang! Hebatnya angka ini adalah peningkatan yang ketara dari tahun 2019 yang hanya mencapai 80 juta. Dari data ini, kita dapat mengatakan bahawa pemain Free Fire tidak memerlukan permainan grafik yang bagus, tetapi mengutamakan elemen-elemen yang menyeronokkan yang disajikan di dalamnya.


Berbeza dengan PUBG Mobile, di mana jumlah pemain aktif hanya mencecah 50 juta orang. Sebenarnya, ada lebih banyak pemain yang menghina mereka. Ada kemungkinan peningkatan jumlah pemain setiap hari dari keramahan Free Fire terhadap telefon bimbit 'kentang'. Walaupun bermain di gadget spesifikasi rendah, anda masih dapat memperoleh kegembiraan dari kandungan di dunia permainan. Oleh itu, anda tidak memerlukan peranti mahal dengan spesifikasi yang tinggi.



3. Nilai adegan esports dalam dua permainan terlalu berbeza


Memasuki bidang esports, PUBG Mobile harus diakui bahawa ia mempunyai nilai prestij yang lebih tinggi daripada Free Fire. Keberadaan pasukan ini memberi impak besar terhadap minat masyarakat untuk bermain permainan .

Nilai berprestij yang ditunjukkan oleh satu pasukan berjaya menutup betapa kompetitifnya adegan esports PUBG Mobile.


Sementara itu, di Free Fire, seolah-olah pasukan yang kuat berpecah sama rata. Tidak ada yang menonjol seperti Bigetron Red Aliens. Kurangnya pencapaian di arena antarabangsa juga menjadi alasan bahawa adegan esports di Free Fire kurang memberi kesan di kalangan pencinta esports.


4. Bekerjasama dengan tokoh masyarakat menjadi magnet yang kuat


Ketenaran dua gelaran ini meningkat apabila pemaju memasukkan beberapa tokoh terkenal ke dalam permainan. Contohnya, Free Fire, yang baru-baru ini bekerjasama dengan Christiano Ronaldo sebagai Brand Ambassador. Tidak berhenti di situ, CR7 juga menjadi watak dalam permainan bernama Chrono.

Sebelumnya,  Joe Taslim, adalah wajah pertama dalam permainan. Watak Jota boleh dimainkan oleh semua peminat Free Fire di seluruh dunia. Langkah pintar ini berpotensi untuk meningkatkan populariti permainan di mata pemain.


Malangnya, PUBG Mobile tidak mengambil langkah serupa. Tencent Games hanya terhad untuk menyediakan 'pemanis' dalam permainan. Contohnya, kehadiran kumpulan gadis Korea seperti Blackpink. Dalam permainan, hanya lagu mereka dimainkan ketika pemain berada di tempat menunggu. Kerjasama ini lebih menyerupai permainan Fortnite bekerjasama dengan DJ Marshmello.



Keberadaan tokoh-tokoh ini dalam permainan boleh menjadi sebab mengapa pengguna harian Free Fire begitu pesat. Anda lihat, siapa yang tidak berminat memainkan watak yang diilhamkan oleh tokoh terkenal di dunia nyata?


5. Ukuran kesukaran dalam permainan adalah faktor utama pilihan bagi setiap pemain


Memandangkan kedua-dua tajuk permainan ini mempunyai genre yang sama, kita tidak boleh membicarakan rasa. Ini bermaksud bahawa minat pemain lebih mendalam dan dapat diramalkan mengenai utiliti. Ciri tujuan automatik dalam dua permainan jauh berbeza. Ramai yang merasakan bahawa ketepatan menembak dalam permainan Free Fire jauh lebih mudah, jadi ada sedikit cabaran.


Di PUBG Mobile, penarikan setiap senjata mempunyai tahap yang berbeza. Jadi, anda perlu menyesuaikan kepekaan dengan mekanisme permainan. Belum lagi tambahan yang menjadikan proses penguasaan permainan lebih bervariasi.


Ada kemungkinan untuk 100 juta pemain Free Fire lebih suka permainan yang tidak terlalu sukar bagi mereka. Sehingga pemilihan permainan yang lebih mudah menjadi faktor utama. Sementara itu, bagi 50 juta pemain PUBG Mobile yang aktif, proses yang rumit dan sukar untuk menguasai permainan adalah satu cabaran yang tersendiri.