4 Pertimbangan untuk Memilih Permainan mudah alih vs PC


Masalah rasa memang sukar dipilih, tetapi mesti ada sebab tertentu untuk memilih platform permainan untuk pemain. Lebih-lebih lagi, permainan mudah alih dan permainan PC kedua-duanya mempunyai kelebihan tertentu yang menjadikan pemain mereka setia.


Di sebalik semua ini, tentu saja, terdapat kemampuan pemain dalam pemilihan dan faktor lain. Walau bagaimanapun, akan selalu ada alasan untuk pemain memilih model permainan kegemaran mereka. Berikut adalah pertimbangannya:


1. Spesifikasi yang berbeza, rasa yang berbeza


Sudah tentu aktivis industri permainan ingin mempersembahkan mesin terbaik untuk pemain mereka. Tidak hairanlah lama-kelamaan banyak peranti permainan canggih telah terjual di banyak tempat. Dari segi grafik, tentunya permainan PC lebih unggul kerana mereka menggunakan mesin yang jauh lebih tinggi daripada PC. Namun, pembangun produk permainan mudah alih juga tidak mahu ketinggalan zaman. Kami dapat menemui beberapa produk yang khusus untuk bermain permainan dengan spesifikasi yang unggul.


Produk unggulan mudah alih yang diedarkan di seluruh dunia sudah mempunyai spesifikasi yang menyokong grafik Ultra HD. Kekuatan mereka, yang dimaksudkan untuk bermain permainan berat, mampu memberikan pengalaman permainan yang jauh berbeza dengan alat lain. Dari segi harga, tentunya anda harus mengeluarkan sedikit perbelanjaan kerana harga tidak menepati kualiti.


Sebaliknya, permainan PC telah datang sejak munculnya prosesor, RAM, dan kad grafik yang canggih. Keperluan permainan anda akan dipenuhi sekiranya anda mampu membeli produk moden ini. Sudah tentu, harganya cukup tinggi dan bahkan mencecah puluhan juta rupiah jika anda ingin memaksimumkan permainan PC anda.


Dari dua produk tersebut, tentu ada keperluan dan kemampuan yang dapat dipenuhi. Kedua-dua permainan PC dan permainan mudah alih memberikan kualiti permainan mengikut kemampuan mereka. Kedua-duanya juga memerlukan lebih banyak usaha dari pemain jika anda mahukan yang terbaik.



2. Pengaruh trend permainan

Zaman terus berkembang dan Android . Dari sini, permainan ini menjadi popular kerana mempunyai variasi yang dapat memenuhi keinginan para pemain. Tidak kalah, tetapi industri permainan PC lebih eksklusif daripada permainan mudah alih. Sebabnya adalah soal harga dan kecekapan keperluan pemain. Anda tidak perlu bmembayar bil untuk bermain atau membeli PC yang, sebenarnya, harganya jauh dari telefon pintar.


Sejak wujudnya permainan mudah alih, anda boleh bermain permainan dengan mudah di rumah. Kemudahan ini sepertinya menjadi sasaran pemain. Selain usaha yang minimum, anda juga boleh membeli telefon pintar dengan harga yang cukup murah. Tidak hairanlah bahawa trend permainan bergerak dari PC ke telefon bimbit. Selera dan keinginan pemain akan sangat berpengaruh, terutama mengenai kapasiti wang di dalam poket yang menyokong aktiviti permainan setiap pemain.


3. Bilangan pemain setahun

Melanjutkan dengan titik sebelumnya, trend permainan memang telah berubah arah. Sudah tentu, ini akan mempengaruhi peningkatan industri permainan . Sudah tentu, jumlah pemain jauh lebih tinggi daripada pemain PC. Jumlah pemain permainan mudah alih diramalkan akan terus meningkat pada tahun-tahun berikutnya.


Pada awal tahun 2000-an, terdapat lebih banyak pemain PC. Setelah lima tahun berikut, pasaran mula dihancurkan dengan kehadiran permainan mudah alih terkini. Pemindahan minat pemain tidak dapat dielakkan kerana mereka sangat praktikal.


Tidak seperti pemain di Eropah dan Amerika, mereka lebih biasa dengan permainan PC daripada permainan mudah alih. Ini mungkin berlaku kerana pemaju permainan di daratan selalu membawa inovasi untuk pemain untuk menjaga minat pasaran.


4. Variasi permainan


Bercakap mengenai tajuk, kebanyakan pemain lebih gemar permainan yang mengandungi elemen kompetitif. Permainan seperti Mobile Legends atau PUBG Mobile memiliki permintaan tertinggi dari data PlayStore. Mobile Legends telah dimuat turun 1 bilion kali oleh pemain dan PUBG Mobile mempunyai sejumlah muat turun 700 juta orang.


Tidak kurang menarik, pemain Dota 2 ditempat ke dua gelaran permainan mudah alih. Dari data Steamchart, dalam 30 hari terakhir terdapat 416 ribu orang yang bermain permainan ini yang dibuat oleh Valve. Fluktuasi jumlah pemain saat inimenunjukkan bahawa Dota 2 tidak mati  hanya kekurangan minat.


Kemudian, berbicara dengan ruang lingkup yang lebih luas, baru-baru ini pemain PC disajikan dengan permainan baru berjudul Cyberpunk 2077. Tajuk yang telah ditunggu selama tujuh tahun pembangunan akhirnya menjelang akhir tahun 2020. Sudah tentu ini akan menambahkan lagi gembar-gembur pemain di PC kerana permainan, ia mempunyai ciri-ciri terkini dan terdapat beberapa perkara baru di dalamnya.


Selain permainan yang kompetitif, trend permainan mudah alih juga mendapat peningkatan dari pemain kasual. Mereka yang mencari hiburan alternatif melalui permainan dipenuhi dengan ratusan tajuk yang boleh dimuat turun secara percuma di Playstore dan AppStore