Saintis Boleh Mencetak Tulang 3D Secara Langsung ke Tubuh Manusia

 


Konsep penggunaan bahagian badan bercetak 3D bukanlah perkara baru. Walau bagaimanapun, masalah dengan tulang bercetak 3D biasanya melibatkan komponen sintetik, yang bermaksud bahawa sesuatu yang asing telah memasuki tubuh pesakit

Walau bagaimanapun, penyelidik di University of New South Wales di Sydney, Australia telah menemui jalan baru. Mereka telah mengembangkan dakwat seramik yang boleh dicetak 3D pada suhu bilik menggunakan sel hidup dan tanpa memerlukan bahan kimia yang keras.


Ideanya adalah bahawa kaedah ini pada suatu hari berpotensi memungkinkan para penyelidik berpotensi mencetak tulang 3D secara langsung ke tubuh pesakit.


Pada masa ini, salah satu cara untuk memperbaiki tulang yang rosak dikenali sebagai cantuman tulang autologous. Ini melibatkan mengeluarkan tulang dari bahagian tubuh yang lain tetapi ini tidak selalu praktikal jika terlalu banyak tulang diperlukan, ditambah kaedah ini juga biasanya dikaitkan dengan kadar jangkitan yang tinggi.


Dengan kaedah baru yang telah dikembangkan oleh para penyelidik, mereka dapat menyuntikkan bahan-bahan ini ke dalam badan dan kawasan di mana kerja pembaikan perlu dilakukan.


Ini dapat dilakukan pada suhu bilik. Bahan yang digunakan adalah kalsium fosfat biokompatibel yang pada suhu kamar membentuk pasta, tetapi ketika dimasukkan ke dalam mandi gelatin, ia mengeras menjadi matriks nanokristalin berpori yang serupa dengan tisu tulang.


Namun, masih banyak pekerjaan yang harus diselesaikan sebelum dapat digunakan dalam prosedur perubatan. Tentunya penemuan ini terdengar menarik dan boleh menjadi sesuatu yang dinantikan di masa hadapan.

Previous Post Next Post

Contact Form