WhatsApp Mendedahkan Akibat Menolak Peraturan Privasi pada 15 Mei


 Pada 15 Mei 2021, WhatsApp mengharapkan pengguna untuk menerima peraturan privasi baru yang ditangguhkan. Melalui halaman FAQ yang mereka tulis, dinyatakan kesan-kesan yang akan terjadi sekiranya pengguna tetap menolaknya.

WhatsApp menegaskan bahawa ia tidak akan menghapus akaun jika tidak menerima dasar privasi baru. "Agar anda memiliki waktu yang cukup untuk meninjau perubahan tersebut, tarikh kemas kini telah ditangguhkan ke 15 Mei 2021. Jika anda belum menerima kemas kini pada tarikh tersebut, WhatsApp tidak akan menghapus akaun anda," kata WhatsApp.


"Namun, anda tidak akan mendapat semua fungsi WhatsApp sehingga anda menerima kemas kini. Sementara itu, anda masih dapat menerima panggilan dan pemberitahuan, tetapi anda tidak akan dapat membaca atau mengirim mesej di WhatsApp," tambah mereka.


Bagi pengguna yang belum menerima, ada beberapa pilihan yang boleh dilakukan. "Anda masih dapat menerima kemas kini ini setelah 15 Mei 2021. Dasar kami mengenai pengguna yang tidak aktif akan berlaku," kata WhatsApp.


Dasar pengguna yang tidak aktif bermaksud terdapat had masa 120 hari sebelum akaun dihapuskan. Nah, jika pengguna masih tidak mahu menerima dasar privasi baru pada bila-bila masa, WhatsApp memberikan beberapa cadangan untuk persiapan kerana akaun tersebut masih akan dihapus pada akhirnya.


"Sebelum 15 Mei 2021, Anda dapat mengeksport riwayat sembang di Android atau iPhone, dan memuat turun laporan akaun anda. Jika anda ingin menghapus akaun anda di Android, iPhone, atau KaiOS, kami harap anda mempertimbangkan kembali," kata WhatsApp.


"Kami tidak dapat memulihkan akaun anda yang dihapus kerana menghapus akaun anda akan menghapus sejarah mesej anda, log keluar dari semua kumpulan WhatsApp, dan hapus sandaran WhatsApp anda," jelas aplikasi pesanan terbesar di dunia.

Previous Post Next Post

Contact Form