Samsung Smartwatch Akan Menggunakan Sistem Operasi Android


 Jam pintar Samsung di masa depan dikhabarkan akan menggunakan sistem operasi Android. Ini bermaksud bahawa syarikat akan melepaskan sistem Tizen pada jam pintarnya yang telah berjalan selama hampir 7 tahun.


Khabar angin ini beredar dari SamMobile dan bocor terkenal Ice Universe yang mendakwa bahawa Samsung akan membuat smartwatch berasaskan Android.


Dengan cara itu, ini akan menjadi langkah pertama Samsung sejak produk smartwatch awal Galaxy Gear dan Gear Live. Walau bagaimanapun, belum dapat dipastikan seperti apa jam pintar ini atau adakah ia akan beralih ke Android.


Sementara itu, GalaxyClub baru-baru ini menemui dua nombor model yang mengisyaratkan bahawa jam tangan pintar Samsung akan datang dalam dua saiz, tanpa mengira perisian yang mereka gunakan.


Sebaliknya, jam pintar berasaskan Tizen seperti Galaxy Watch 3 mempunyai aplikasi utama seperti Spotify dan umumnya dianggap bagus, tidak diragukan lagi mereka tidak mempunyai kaitan dengan ekosistem Android Wear OS.


Samsung mungkin telah memutuskan bahawa keserasian yang lebih luas patut dikorbankan. Ini pasti akan membantu Google, yang tidak begitu berjaya dalam memakai pakaian berbanding Apple atau Samsung.


Oleh itu, ini boleh menjadi satu kontroversi. Samsung mempunyai peminat jam tangan pintar melalui skim kawalannya yang unik dan jangka hayat bateri yang kuat.


 

Sebelum ini, Samsung mengumumkan kehadiran One UI 3.1 untuk lebih banyak peranti. Pertama kali dilancarkan di Galaxy S21, penerus One UI 3.0 kini hadir di Galaxy S20, Galaxy Note20, termasuk Galaxy Z Flip dan Galaxy Z Fold2.


Selain baris telefon pintar di atas, Samsung juga mengeluarkan One UI 3.1 untuk garis Galaxy S10 dan Galaxy Note10.


Siri peranti Galaxy A yang dikeluarkan pada tahun 2019 dan 2020 juga disahkan menerima One UI 3.1. Baris telefon pintar adalah Galaxy A71, Galaxy A51, Galaxy A90, Galaxy A80, Galaxy A70, dan Galaxy A50.


Dengan pelancaran One UI 3.1, ciri-ciri pada Galaxy S21 kini dapat dinikmati oleh pengguna peranti Samsung yang lain. Salah satunya adalah peningkatan kemampuan dalam fitur Single Take dan adanya fitur Object Eraser.


Ciri lain yang turut hadir ialah rakaman multi-mikrofon. Seperti namanya, fitur ini memungkinkan pengguna merakam audio dari telefon pintar atau peranti bluetooth yang disambungkan, seperti Galaxy Buds Pro.


Kemudian, ada juga fitur yang disebut Eye Comfort Shield yang dapat menyesuaikan cahaya biru secara automatik.


Selain itu, Samsung juga telah memasukkan fitur Share Private di One UI 3.1 yang membolehkan pengguna menghapus metadata sebelum mengirim fail.

Previous Post Next Post

Contact Form