YouTube Menghapus Video Jawatankuasa Ohio kerana Maklumat yang Salah

 


YouTube telah membuang video yang dimuat naik oleh Jawatankuasa Ohio yang didakwa salah maklumat mengenai Covid-19. Video itu, yang dimuat naik ke saluran The Ohio Advocates for Medical Freedom, dikatakan melanggar syarat perkhidmatan syarikat.


Video tersebut antara lain memaparkan Thomas Renz, seorang peguam dari Ohio Stands Up, sekumpulan warga yang menentang sekatan larangan pemerintah tempatan.


Sementara itu, jurucakap Google, Ivy Choi, mengatakan telah bertindak sesuai dengan peraturan yang berlaku.


"Kami mempunyai Garis Panduan Komuniti yang jelas yang mengatur video apa yang diizinkan untuk tetap berada di YouTube, yang kami terapkan secara konsisten, tanpa mengira penuturnya," kata Choi.


Penyingkiran itu, yang pertama kali dilaporkan oleh Ohio Capital Journal, berlaku beberapa hari selepas Republikan di Senat meluluskan rang undang-undang yang akan meletakkan 'Pemeriksaan dan Imbangan' pada kemampuan sesama gabenor Mike DeWine dari pihak yang sama untuk mengeluarkan dan mempertahankan tindakan eksekutif selama Pandemik virus covid.


Dalam tindak balas e-mel, Renz mengesahkan bahawa data kumpulan mereka disokong oleh penyelidikan saintifik.


"Kami sangat menyokong tuntutan kami dan mempertimbangkan pilihan kami," katanya.


Penyokong rang undang-undang di Dewan dan Senat percaya DeWine dan jabatan kesihatan negeri telah mengeluarkan perintah selama 11 bulan terakhir wabak itu yang berlaku lebih lama daripada yang diperlukan dan akibatnya telah merosakkan perniagaan dan ekonomi kecil negara.


Penentang telah menyebutnya menentang perlembagaan dan memberi amaran akan desentralisasi tindak balas negara semasa darurat dan mengorbankan nyawa dalam proses tersebut.


“Orang masih mati akibat wabak ini. Bukan hanya keadaan darurat untuk taufan atau banjir atau apa sahaja masalahnya. Ini adalah keadaan darurat kerana virus itu membunuh orang Ohio, ”kata Senator Demokrat Cecil Thomas.


Renz adalah antara beberapa penduduk Ohio yang mengajukan tuntutan pada bulan September tahun lalu untuk membatalkan perintah kesihatan darurat yang dibuat oleh DeWine dan jabatan kesihatan negeri sebagai tindak balas terhadap wabak koronavirus.


Peguambela Ohio untuk Kebebasan Perubatan sering menjadi tamu di Ohio Statehouse, memberi keterangan untuk menyokong dan menentang sejumlah tagihan berkaitan COVID-19, termasuk yang menuduh jabatan kesihatan negara "menutup" data virus.

Previous Post Next Post

Contact Form