Sebab Bill Gates tidak mahu pergi ke Mars seperti Elon Musk

 


Bill Gates mengakui bahawa dia tidak berminat untuk menjelajah angkasa lepas seperti yang dilakukan oleh Elon Musk. Lebih-lebih lagi, untuk mengunjungi Planet Mars dan membina jajahan manusia di sana. Sebaliknya, dia juga bercakap mengenai pengasas Amazon, Jeff Bezos.

Menurutnya, lebih baik memberi tumpuan untuk memperbaiki Bumi. "Saya rasa kita harus menjaga planet ini dan menjadikannya ramah untuk kehidupan manusia," kata Gates ketika ditanya apakah benar bahawa bergerak ke planet seperti Marikh adalah kunci untuk mengelakkan kepupusan manusia di masa depan.


Pengasas Microsoft mengakui bahawa ada baiknya mencari peluang di planet lain. Namun, ia tidak menyelesaikan masalah besar yang sedang melanda Bumi, terutama perubahan iklim.


"Idea mengenai Mars atau planet buatan adalah baik tetapi saya tidak terlibat. Saya tidak melihatnya sebagai sebahagian daripada penyelesaian," katanya.


Sebaliknya, Bill Gates gembira kerana kedua Musk dan Jeff Bezos menyumbang untuk mengawal perubahan iklim walaupun pendekatannya berbeza. "Elon Musk dan Jeff Bezos mengambil bahagian dalam permainan perubahan iklim dan dengan cara yang konstruktif, sekurang-kurangnya saya gembira mereka menggunakan sebahagian sumber daya mereka ke arah itu," katanya.


Kedua-dua Jeff Bezos, yang telah mengundurkan diri dari jawatan CEO Amazon dan Musk, telah cukup aktif dalam memerangi perubahan iklim, misalnya dengan memberikan hadiah besar kepada mereka yang mampu mengembangkan teknologi bersih yang inovatif.


Elon Musk, syarikat kereta elektrik Tesla, jelas menyumbang kerana ia mesra alam. Namun, masih banyak kerja yang perlu diselesaikan.


"Pada dasarnya kami tidak melakukan banyak perkara seperti keluli, simen, daging. Elektrik, kereta penumpang, adalah satu pertiga dari masalah. Oleh itu, kami harus melakukan dua pertiga lagi," kata Bill Gates.

Previous Post Next Post

Contact Form