Terlalu mahal, Google Berhenti Membangunkan Permainan untuk Stadia


Google memastikan bahawa ia akan menghentikan pengembangan permainan untuk Stadia secara dalaman, dan bergantung pada pembangun dan penerbit pihak ketiga.

Stadia, perkhidmatan permainan awan Google, pertama kali dilancarkan pada tahun 2019, dan pada masa itu Google segera membentuk pasukan dalaman yang ditugaskan untuk mengembangkan permainan di platform.


Tetapi sekarang Google menutup pasukan kerana biaya yang diperlukan untuk mengembangkan permainan yang dapat menarik pengguna terlalu mahal.


"Membuat permainan terbaik di kelas dari awal memerlukan masa bertahun-tahun dan pelaburan yang besar, dan kos akan terus meningkat secara eksponensial," kata Phil Harrison, VP dan GM Google Stadia dalam catatan blog rasminya.


Bukan hanya itu, Harrison juga mengatakan bahawa bos bahagian Permainan dan Hiburan di Stadia juga akan meninggalkan Google. Harrison adalah pengeluar permainan berpengalaman yang bersama-sama mengembangkan siri permainan Assisin's Creed Ubisoft, sebelum berpindah ke EA, dan akhirnya bergabung dengan Google.


Terdapat dua studio permainan ditutup kerana pengumuman ini, satu terletak di Montreal, Kanada, dan satu lagi terletak di Los Angeles, Amerika Syarikat. Kedua-dua studio ini belum melancarkan permainan sehingga kini.


Terdapat kira-kira 150 pembangun yang terpengaruh dengan langkah ini, tetapi Google dikatakan mencari kedudukan baru untuk pembangun ini di bahagian lain.


Walaupun pasukan pengembangan permainan ditutup, Stadia akan terus beroperasi, termasuk perkhidmatan Stadia Pro. Namun, belum diketahui berapa banyak permainan eksklusif yang akan dipersembahkan di platform permainan awan.


"Kami menemui peluang penting untuk bekerjasama dengan rakan kongsi dalam mencari penyelesaian permainan yang dibina di dalam infrastruktur teknikal canggih Stadia. Kami percaya ini adalah kaedah terbaik untuk membina Stadia dalam jangka panjang," tambah Harrison.

Previous Post Next Post

Contact Form