Tips ambil Foto Gunung untuk Nampak Besar




 Pemandangan semula jadi dapat diabadikan melalui foto. Oleh itu, tidak hairanlah jika banyak orang menyukai fotografi alam dan memotret banyak pemandangan laut dan gunung.


Biasanya orang akan memilih lensa lebar untuk mendapatkan kesan yang luas dari foto mereka, sehingga menjadikan foto lanskap lebih dramatik, menghadirkan visual yang berbeza dari yang kita lihat. Perspektif gambar yang diambil dengan lensa lebar lebih dimensi, dan tidak hairanlah jika ramai orang menyukai gambar landskap.


Tetapi bukan hanya lensa lebar yang memberikan perspektif yang berbeza. Sebaliknya, kita tahu itu adalah lensa telefoto yang juga memiliki kemampuan untuk memampatkan perspektif, yang bermaksud bahawa skala antara yang dekat dan yang jauh terlihat sama, dan kesannya kelihatan rata (tanpa dimensi).


Sesungguhnya, lensa telefoto lebih banyak digunakan untuk jenis fotografi tertentu seperti gambar potret atau sukan, kerana mereka mencari bokeh atau kerana mereka mencari julat lensa. Tetapi tidak ada yang salah dengan menggunakan lensa telefoto untuk keperluan foto lanskap, jika kita ingin memberikan perspektif yang berbeza daripada apa yang biasanya dilihat oleh mata kita (atau lensa 50mm).


Sifat lensa telefoto memang akan memberikan perspektif yang lebih mampat, lebih rata dan memperbesar subjek yang jauh seperti gunung. Kami sangat memerlukan mencari lokasi yang sesuai dan pada masa yang tepat juga.


Oleh itu, pengambilan gambar dengan lensa telefoto dapat memberikan hasil yang berbeza dari segi perspektif dan skala, sehingga foto kita akan kelihatan lebih unik dan tidak sama dengan foto orang lain.


Tidak mudah menggunakan lensa telefoto dalam foto lanskap kerana mengambil kawasan yang luas dan jarak kami agak jauh. Maka keadaan udara sesuai, bersih dari jerebu atmosfera atau kabut. Jadi, semoga berjaya menembak dengan lensa telefoto untuk pemandangannya ya ..