Tips WFH untuk Kekal Produktif

 


Banyak syarikat kini mula menerapkan sistem Work From Home (WFH) untuk pekerja mereka. Tetapi seperti dua sisi duit syiling, sistem ini dapat menjadikan seseorang produktif atau sebaliknya.

Berikut adalah 5 tips agar bekerja semasa di rumah tetap produktif tetapi tetap santai.  


Bermula seawal mungkin

Jangan malas, hanya bekerja dari rumah. Jadi tips pertama yang boleh dilakukan adalah menjaga ritma bekerja seperti bekerja dari pejabat. Bangun seperti biasa, mandi, kemudian sarapan. Selepas itu, cari ruang yang selesa untuk bekerja.


Jadualkan Pemeriksaan & Daftar Keluar Kerja Berpasukan

Komunikasi adalah kunci untuk melaksanakan kerja dari sistem rumah. Duh, jangan bayangkan bahawa jika terdapat kekurangan komunikasi antara pasukan atau antara pekerja dan atasan, itu pasti akan membuat kerja menjadi huru-hara.

Untuk itu perkara paling senang dilakukan adalah dengan melaksanakan sistem daftar masuk dan daftar keluar. Anda boleh berbincang melalui sembang kumpulan mengenai kerja yang harus dilakukan pada waktu pagi dan kembali untuk melaporkan kerja yang telah disiapkan pada sebelah petang.


Buat Rekod Pekerjaan

Sekarang langkah seterusnya adalah membuat nota atau senarai kerja yang mesti diselesaikan segera atau kerja yang akan datang. Cara terbaik untuk melakukannya adalah dengan menuliskannya di buku nota atau menggunakan aplikasi sokongan pengurusan kerja, seperti kalendar atau peringatan.


Hadkan Media Sosial


Berhenti! Hadkan penggunaan media sosial yang berlebihan kerana ini boleh mengganggu irama kerja kita. Oleh itu, cuba aktifkan mod senyap semasa waktu bekerja dan matikan semua pemberitahuan media sosial lain kecuali ada perkara penting.


Jangan lupa untuk berehat

Keseronokan bekerja dari rumah, jangan lupa berehat sebentar. Cuba buat tempoh rehat yang mesti anda patuhi pada waktu-waktu tertentu. Contohnya, jam 12.00 - 13.00 untuk makan tengah hari dan berehat selama 10 minit setelah menyelesaikan pekerjaan.


Jadi, berikut adalah beberapa petua untuk kerja produktif dari rumah. Sejauh mana berminat mencubanya?