Trik untuk Pemula untuk Mendapatkan Banyak Penonton dan Pelanggan di YouTube


 YouTube adalah salah satu platform digital yang digunakan oleh banyak orang untuk memuat naik karya mereka. Video yang dimuat naik di YouTube berpotensi untuk ditonton oleh banyak orang, dan pencipta kandungan dapat memperoleh pendapatan dari sana kerana adsense atau iklan.


Namun, mendapatkan banyak penonton dan pelanggan di YouTube bukanlah suatu keperluan. Pencipta kandungan mesti dapat mencuri perhatian penonton YouTube dan membuat mereka merasa seperti menonton video yang dimuat naik.


Petua untuk Banyak Penonton dan Pelanggan di YouTube:


1. Video pendek dan konsisten

Pengurus Industri Google Indonesia Abraham Hutagalung mengulas beberapa peraturan yang dapat diterapkan oleh pembuat konten yang baru saja bergabung dengan YouTube, sehingga penonton dapat menyukainya. Menurutnya, penonton lebih suka video yang dibuat untuk dimuat naik di YouTube.


Kriteria adalah bahawa video berdurasi sekurang-kurangnya 3 hingga 4 minit, sehingga penonton dapat menangkap dan menikmati kandungan video dengan bebas. Seterusnya, pembuat kandungan mesti memuat naik video secara konsisten. Semakin banyak video di saluran YouTube, semakin besar peluang untuk mendapatkan banyak penonton dan pelanggan.


2. Manfaatkan ciri analisis

Ciri analitik YouTube juga dapat digunakan sebagai rujukan untuk watak video yang disukai penonton, sehingga dapat menentukan jenis kandungan dan inovasi yang ingin anda buat untuk menjadikan konten lebih menarik.


Anda harus menggunakan data ini untuk strategi Anda di masa depan. Bagaimana Anda harus membuat video, misalnya dalam video di mana terdapat banyak penonton, tetapi dalam video berikutnya ada banyak penonton tetapi menontonnya sebentar. Oleh itu, anda tahu apa yang harus ditingkatkan di masa depan,


3. Tiga jenis kandungan laris

Tiga jenis kandungan YouTube yang dapat menarik penonton dan pelanggan. Salah satunya adalah jenis konten yang selalu ada, atau konten yang dapat diunggah dengan kerap, seperti vlog. Kandungan seperti itu dapat membuat penonton merasa seperti berada di saluran YouTube kerana terdapat banyak video untuk ditonton.


Yang kedua kami katakan adalah siri yang asli. Oleh itu, ini adalah kandungan yang membuat orang menunggu (video seterusnya). Sebagai contoh, banyak saluran YouTube mengatakan mereka mahu membuat siri 20 episod, setiap episod disiarkan setiap hari Rabu. 


Dia menambahkan, kandungan siri yang asli dapat berupa wawancara dengan bintang tamu yang berbeza, video perjalanan atau kisah pengembaraan. Jenis video ini membuatkan penonton berminat untuk melanggan atau melanggan saluran YouTube sehingga mereka tidak terlepas episod video terkini.


Tiga kandungan yang kami katakan adalah tiang khemah, kandungan yang sangat besar. Lakukan selama satu atau dua bulan, bukan sekali. Contohnya, seperti YouTuber besar, mereka mempunyai kandungan konsert mini dengan YouTuber lain, sesi jamming di rumah. Itulah apa yang membuatnya segera meningkat, orang banyak menonton. Diharapkan orang yang menonton ini akan menjadi pelanggan.


4. Bersikap gigih dan kreatif

Sementara itu, untuk menjadi pencipta kandungan, hanya dua yang mesti dimiliki, iaitu kreativiti dan kegigihan. Kerana, diperlukan perjuangan untuk mengembangkan saluran YouTube atau platform lain untuk mendapatkan perhatian penonton.


Pencipta kandungan pemula boleh mula bekerja dengan menggunakan peralatan sederhana, seperti telefon pintar untuk membuat foto atau video.