Petua untuk bateri HP tahan lama

 


Dalam keadaan mendesak apabila lampu padam atau banyak aktiviti dengan telefon bimbit, bateri HP menjadi perhatian utama. Walaupun anda sudah mempunyai Powerbank, anda juga harus bijak menjimatkan bateri HP anda dalam keadaan kecemasan.

Terutama untuk situasi di mana anda tidak tahu bila hendak menyambungkan telefon bimbit anda ke pengecas. Berikut adalah petua untuk menjimatkan bateri telefon bimbit:


1. Aktifkan 'Mod Pesawat'

Mod kapal terbang atau mematikan sambungan data dapat menjimatkan bateri HP kerana telefon pintar tidak perlu mencari rangkaian secara berterusan. Matikan juga ciri penyambungan lain seperti Bluetooth, WiFi dan GPS.



2. HP senyap

Bukan sahaja nada dering memakan bateri, getaran untuk pemberitahuan juga memerlukan banyak tenaga. Ini kerana ada motor khas yang dilakukan oleh HP untuk menjadikan HP bergetar.


3. "Tidurkan" Aplikasi

Aplikasi pada telefon pintar tetap aktif di latar belakang walaupun anda telah mengeluarkannya. Untuk menghadkan ini, pergi ke Tetapan, kemudian Aplikasi, pilih aplikasi yang ingin anda batasi, kemudian pilih Bateri dan tekan Hadkan dalam pilihan Latar Belakang.


Sekiranya anda ingin lebih praktikal, anda boleh memuat turun aplikasi Greenify yang boleh 'meletakkan' aplikasi dalam keadaan tidur sehingga tidak menghabiskan banyak bateri.


4. Gunakan kertas dinding gelap

Sekiranya telefon bimbit yang anda gunakan menggunakan skrin AMOLED, menggunakan kertas dinding gelap atau hitam dapat menjadikan telefon pintar bertahan lebih lama. Mengaktifkan mod malam pada telefon bimbit anda juga boleh dilakukan untuk menjadikan semua sistem menjadi gelap.


5. Gunakan aplikasi versi lite

Pada masa ini, terdapat banyak aplikasi yang lebih mudah, iaitu Twitter Lite, YouTube Go, Facebook Lite, dan banyak lagi. Tidak hanya menjimatkan kuota, tetapi aplikasi versi lite juga dapat mengurangkan penggunaan bateri pada telefon bimbit.