Ulasan Laptop Yoga Slim 7i Carbon: Mempercepat Minimalisme


 Pada akhir tahun 2020, Lenovo menghadirkan wira terbarunya di pasaran komputer riba dengan mempersembahkan Yoga Slim 7i Carbon. Dengan reka bentuk peranti minimalis yang mensasarkan para profesional, komputer riba ini menawarkan prestasi yang didakwa pantas.


Dari penampilan, seperti namanya, komputer riba Lenovo terbaru ini diperbuat daripada bahan serat karbon. Komputer riba yang terbuat dari karbon, ini memberikan kesan yang menarik.



Bahannya terasa halus digabungkan dengan warna putih menghasilkan kesan bersih. Tetapi sebaliknya, ini boleh menjadi pekerjaan rumah bagi anda untuk terus menjaga Yoga Slim 7i Carbon agar tidak kelihatan kotor.


Bagi seorang profesional, komputer riba ini boleh menjadi pilihan. Dengan ukuran badan 13.9 x 296.9 x 208.55 mm, ia menunjukkan bahawa peranti ini langsing, sesuai untuk aktiviti perniagaan kerana Yoga Slim 7i Carbon tidak akan menjadi beban kerana beratnya kurang dari 1 kg.


Yoga Slim 7i Carbon terasa selesa dan kukuh ketika dipegang, walaupun dilakukan dengan satu tangan. Sebenarnya, jika dilihat dari ukurannya, komputer riba ini cukup besar.


Dilihat dari depan, terdapat tulisan Yoga. Di kiri atas dan kanan bawah terdapat logo Lenovo. Sentuhan kontemporari terdapat di sebelah kanan dan kiri, di mana hanya terdapat port USB jenis C. Terdapat tiga jenis USB jenis C, dua di sebelah kanan dan satu di sebelah kiri, bersebelahan dengan bicu audio 3.5mm dan butang kuasa .


Walaupun begitu, Lenovo menyediakan pakej penjualan hub yang mempunyai akses untuk menyambung menggunakan port HDMI, VGA, dan USB 3.1. Keberadaan hub ini menjadikan komputer riba kelihatan sedikit nipis dan juga mengingatkan kita tentang komputer riba dari Apple.

Skrin

Tukar ke skrin. Lenovo Yoga Slim 7i Carbon memberikan kesan yang luar biasa, skrin ini meluas sehingga menghasilkan bezel nipis untuk peranti yang disebut komputer riba. Ciri ini tentunya memanjakan mata anda bagi anda yang gemar menggunakan komputer riba untuk jangka masa panjang, sama ada sebagai keperluan untuk kerja, hobi atau hiburan.


Bezel nipis ini adalah kelebihan. Tetapi bagi mereka yang tidak terbiasa dengannya, mungkin terasa sedikit aneh. Kerana komputer riba ini cenderung hampir menjadi skrin kotak, bukan segi empat tepat seperti yang biasa kita dapati.


Ini kerana Yoga Slim 7i Carbon mempunyai resolusi QHD 2560 x 1600 @ 60Hz dengan nisbah aspek 16:10. Walaupun begitu, skrin Yoga Slim 7i Carbon kelihatan lebih lebar daripada komputer riba yang lain.


Berdasarkan pengamatan, skrin komputer riba ini cukup hebat. Nampaknya, panel yang digunakan adalah IPS dengan liputan warna 72% NTSC / 100% sRGB. Komputer riba ini mempunyai tahap kecerahan tinggi hingga 300 Nits, tetapi jangan risau, panel skrin ini telah diperakui untuk memastikan cahaya biru yang dihasilkan selamat untuk mata pengguna.


Yoga Slim 7i Carbon mempunyai sistem audio Dolby Atmos tertanam untuk suara yang tajam. Menariknya, anda dapat mengatur mod suara yang diinginkan sesuai keperluan, seperti Dinamik, Filem, Muzik, Permainan, dan Suara.